Na samym początku trzeba sobie jasno powiedzieć, że posiadanie samochodu elektrycznego to w wielu miejscach na świecie właściwie już norma. W naszym społeczeństwie ciągle podchodzi się do tego zagadnienia z lekką dozą niepewności, a wszystko za sprawą niewystarczającej wiedzy z tematu elektromobilności. W materiale „Z Krakowa do Katowic” przybliżaliśmy ogólne wrażenia towarzyszące podróży samochodem elektrycznym, a więcej o Fiacie 500e opowiadał również Rajdowy Świeżak.
Jak w najprostszy sposób można przedstawić sposoby ładowania samochodu elektrycznego? Nie wdając się w szczegóły konstrukcyjne trzeba zauważyć, że bardzo dużo zależy w tym temacie od specyfikacji konkretnego samochodu. Można uznać, że obecnie stosowane są cztery podstawowe sposoby ładowania tego typu aut. Pierwszy z nich polega na zastosowaniu ładowarki podróżnej. Takie urządzenia pozwalają naładować baterie samochodu elektrycznego ze zwykłego domowego gniazdka 1 – fazowego lub 3 – fazowego. Czas trwania takiego procesu jest jednak stosunkowo długi i wynosi dla samochodu posiadającego baterię o pojemności 24 kWh około 8-10 godzin. Cały sprzęt zazwyczaj wozi się w bagażniku pojazdu.
Drugim sposobem jest zastosowanie tzw. ładowarki domowej, która zazwyczaj montowana jest na ścianie garażu w domu, bloku lub np. firmie. Takie stacje ładują pojazd prądem przemiennym AC, 1 – fazowym bądź 3 – fazowym, natomiast dostępna moc jest zależna od posiadanego przyłącza prądowego. Ładowanie od zera do pełna np. Nissana Leaf z baterią o pojemności 24 kWh i przetwornicy 7kW zajmie niecałe 4 godziny, natomiast Renault ZOE z barerią 24 kWh ale przetwornicą 22 kW już tylko nieco ponad godzinę.
Kolejny sposób to skorzystanie z ładowarki publicznej montowanej np. na parkingach centrów handlowych. Czasy ładowania tego typu urządzeniami są takie same jak ładowarkami domowymi opisanymi powyżej, jednak zazwyczaj można nimi ładować dwa samochody jednocześnie. Najbardziej wydajnymi konstrukcjami są obecnie stacje szybkiego ładowania prądem stałym. Takie urządzenia zawsze posiadają na stałe zamocowane kable, dzięki którym możliwe jest naładowanie pojazdu do 80% w około 20 minut. Oddzielną kategorią szybkich ładowarek są stacje Tesla Super Charger. Obiekty te są dedykowane wyłącznie dla samochodów Tesla i na chwilę obecną w naszym kraju dostępne są trzy takie punkty.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.elektromobilnosc24.pl
Tagi: Elektromobilność