Jak to się zaczęło?

Jak to się zaczęło?

Jak to się zaczęło?

Podaj dalej

Rajd Monte Carlo kojarzony jest przede wszystkim z trudnymi warunkami na trasie oraz z zaszczytną rolą imprezy będącej zazwyczaj pierwszym punktem w kalendarzu WRC. Co więcej, wydarzenie organizowane we Francji uznawane jest za najstarszy odbywający się do dziś rajd na świecie. Czy tak faktycznie było?

Samo pojęcie „rajdu” jako węższej gałęzi motosportu, najprawdopodobniej zostało użyte po raz pierwszy w styczniu 1911 roku, właśnie na potrzeby organizacji premierowej edycji wydarzenia w Monte Carlo. Do końca lat 20. bardzo niewiele imprez posługiwało się w oficjalnej nomenklaturze angielskim sformułowaniem „rally”. Ale nie oznacza to, że rajdy nie były organizowane nawet wcześniej. Już w XIX wieku można doszukiwać się bowiem imprez, które swoją formą organizacyjną przypominają w dużym uproszczeniu i z zachowaniem adekwatnych dla tamtych czasów metod, dzisiejsze rajdy samochodowe.

Żeby cofnąć się do korzeni dzisiejszego WRC, ERC czy chociażby RSMP należy wspomnieć o roku 1894 r. Wydarzenie Paris–Rouen Horseless Carriage Competition promowane prze prestiżowy francuski magazyn Le Petit Journal, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem widzów oraz sponsorów, którzy chętnie wykładali pieniądze i wspierali premierowe wydarzenie. Nagrody zostały wówczas przyznane pojazdom przez specjalnie wybrane do tej roli jury. Ich decyzja opierała się na raportach obserwatorów, którzy co ciekawe jeździli w każdym uczestniczącym w imprezie samochodzie.

Pierwszym historycznym zwycięzcą został Albert Lemaitre, który zaprezentował się za kierownicą Peugeota o mocy wywołującej dzisiaj uśmiech na naszych twarzach. Samochód dysponował zaledwie 3 końmi mechanicznymi i przegrał tylko z jedną maszyną. Jak to się stało, że w takiej sytuacji został uznany za mistrza? Można powiedzieć, że było to spowodowane pierwszym w historii podziałem na klasy. Najszybszy tego dnia Jules-Albert de Dion prowadził bowiem pojazd napędzany parą i nie mógł być klasyfikowany w oficjalnym zestawieniu.

To właśnie Paris-Rouen Horseless Carriage Competition uważane jest przez wielu za pionierską imprezę rajdową. Głównie we Francji, ale także w pozostałych państwach Europy rozpoczęły się wówczas „drogowe wyścigi” między poszczególnymi miastami. Charakteryzowały się one cechami znanymi z dzisiejszych rajdów tj. indywidualne czasy rozpoczęcia każdej próby zamiast rywalizacji masowej, punkty kontroli czasu, książki drogowe czy chociażby notatki. Kierowcy byli ponadto zmuszeni do pokonywania długich tras najczęściej pokrytych żwirem i stawiali czoło niczego nieświadomym pieszym oraz bardzo często również zwierzętom gospodarskim.

Tagi: Rajd Monte Carlo, Rajdy

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News