Żywotność samochodów elektrycznych vs. benzyna i Diesel. Szokujące wyniki najnowszych badań

Przesiadka z samochodów benzynowych i typu Diesel na elektryczność wydaje się być nieunikniona. Rządy kolejnych państw wprowadzają zakazy sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi, a my czekamy na rozwój sytuacji w Polsce. Jak szybko degradują się baterie w samochodach elektrycznych i hybrydowych? Nowe badanie wykazało szokujące wyniki. 

elektryk-ladowanie-dofinansowanie-diesel-benzyna
Podaj dalej

Diesel czy elektryk?

Diesel czy elektryk? To pytanie nurtuje świat motoryzacji
Diesel czy elektryk? To pytanie nurtuje świat motoryzacji

W miarę zbliżania się zakazu samochodów benzynowych i typu Diesel coraz więcej kierowców rozważa na poważnie przesiadkę do samochodu elektrycznego. Dużym problemem jednak jest to, jak długo baterie, które je zasilają, wytrzymają w prawdziwym świecie. 

Kanadyjska firma Geotab zmierzyła pojemność baterii w modelach elektrycznych i hybrydowych, aby dowiedzieć się, jak szybko ulegają degradacji po jednym roku. Podczas Dnia Baterii Tesli, dyrektor generalny Elon Musk obiecał, że baterie w ciągu najbliższych trzech lat będą do 6 razy mocniejsze, niż te używane obecnie. 

Z kolei Volkswagen zapewnia, że akumulator litowo-jonowy w nowym SUV-ie ID.4 będzie miał 70% pojemności po przejechaniu 160 000 kilometrów lub po ośmiu latach. Nasuwa się jednak pytanie: jak długo wytrzymają baterie w pojazdach typu plug-in?

volkswagen-diesel-benzyna-unia-europejska

Kanadyjska firma gromadzi dane dotyczące degradacji akumulatorów w elektrycznych samochodach. Z badania wynika, że po 12 miesiącach średnia strata wynosiła 2% wydajności. 

Popyt na samochody elektryczne rośnie

Wraz z zakazem stosowania benzyny i silników typu Diesel w samochodach osobowych, popyt na elektryki niewątpliwie wzrośnie. W różnych badaniach analizowano apetyt konsumentów na pojazdy elektryczne. Ostatnia ankieta przeprowadzona przez portal What Car? pokazuje, że aż 60% kierowców w Wielkiej Brytanii rozważa obecnie kupno pojazdu elektrycznego lub hybrydowego. 

Brytyjska organizacja motoryzacyjna ujawniła z kolei, że rejestracje pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosły o 157%. I to tylko w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 roku. Jednym z najważniejszych pytań i niewiadomych jest trwałość baterii. 

elektryk-tanszy-niz-diesel-czy-benzyna

Raport opublikowany w grudniu przez Plug In America zawiera przegląd typowej baterii znajdującej się w Tesli Model S. Dowiadujemy się z niego, że po 7 latach użytkowania – i wielokrotnych ładowaniach – akumulatory będą miały 93% swojej pierwotnej pojemności. Tesla rzekomo traci tylko 1% rocznie. 

Wcale nie tak różowo

Kanadysjak firma Geotab twierdzi jednak, że kierowcy powinni spodziewać się znacznie szybszej degradacji akumulatorów. Średnia utrata pojemności może wynieść nawet do 2% rocznie. Geotab twierdzi również, że danych nie powinno interpretować się jako dokładnych prognoz dla żadnego konkretnego pojazdu. 

Może to oznaczać, że skoro w niektórych samochodach utrata pojemności baterii w pierwszym roku wynosiła nawet 4%, w kolejnych latach tracić będzie jeszcze szybciej. Jeśli więc założymy, że po wyjeździe z salonu elektryk pozwoli nam na przejechanie 400 kilometrów na jednym ładowaniu, może okazać się, że po 10 latach liczba ta spadnie nawet o połowę. 

Cwaniak w BMW znalazł nowy sposób na wyprzedzanie TIR-ów. Tę bolesną nauczkę zapamięta do końca życia

Średnia utrata pojemności baterii po 1 roku

1 Audi A3 Sportback e-tron 2017 0,3%
2 Tesla Model 3 2019 0,6%
3 Tesla Model X 2019 0,7%
4 Nissan Leaf 2019 0,8%
5 BMW i3 2019 0,9%
6 Chevrolet Volt 2019 1,1%
7 Ford Focus EV 2017 1,1%
8 Tesla Model S 2019 1,1%
9 Mercedes-Benz B-Class EV 2018 1,2%
10 Volkswagen Golf GTE 2017 1,4%
11 KIA Soul EV 2018 1,6%
12 Volkswagen e-Golf 2019 1,7%
13 Toyota Prius Prime 2019 2,3%
14 KIA Niro PHEV 2019 2,5%
15 Mitsubishi Outlander PHEV 2019 4,1%

Przeczytaj również