Diesel czy elektryk?
W miarę zbliżania się zakazu samochodów benzynowych i typu Diesel coraz więcej kierowców rozważa na poważnie przesiadkę do samochodu elektrycznego. Dużym problemem jednak jest to, jak długo baterie, które je zasilają, wytrzymają w prawdziwym świecie.
Kanadyjska firma Geotab zmierzyła pojemność baterii w modelach elektrycznych i hybrydowych, aby dowiedzieć się, jak szybko ulegają degradacji po jednym roku. Podczas Dnia Baterii Tesli, dyrektor generalny Elon Musk obiecał, że baterie w ciągu najbliższych trzech lat będą do 6 razy mocniejsze, niż te używane obecnie.
Z kolei Volkswagen zapewnia, że akumulator litowo-jonowy w nowym SUV-ie ID.4 będzie miał 70% pojemności po przejechaniu 160 000 kilometrów lub po ośmiu latach. Nasuwa się jednak pytanie: jak długo wytrzymają baterie w pojazdach typu plug-in?
Kanadyjska firma gromadzi dane dotyczące degradacji akumulatorów w elektrycznych samochodach. Z badania wynika, że po 12 miesiącach średnia strata wynosiła 2% wydajności.
Popyt na samochody elektryczne rośnie
Wraz z zakazem stosowania benzyny i silników typu Diesel w samochodach osobowych, popyt na elektryki niewątpliwie wzrośnie. W różnych badaniach analizowano apetyt konsumentów na pojazdy elektryczne. Ostatnia ankieta przeprowadzona przez portal What Car? pokazuje, że aż 60% kierowców w Wielkiej Brytanii rozważa obecnie kupno pojazdu elektrycznego lub hybrydowego.
Brytyjska organizacja motoryzacyjna ujawniła z kolei, że rejestracje pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosły o 157%. I to tylko w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 roku. Jednym z najważniejszych pytań i niewiadomych jest trwałość baterii.
Raport opublikowany w grudniu przez Plug In America zawiera przegląd typowej baterii znajdującej się w Tesli Model S. Dowiadujemy się z niego, że po 7 latach użytkowania – i wielokrotnych ładowaniach – akumulatory będą miały 93% swojej pierwotnej pojemności. Tesla rzekomo traci tylko 1% rocznie.
Wcale nie tak różowo
Kanadysjak firma Geotab twierdzi jednak, że kierowcy powinni spodziewać się znacznie szybszej degradacji akumulatorów. Średnia utrata pojemności może wynieść nawet do 2% rocznie. Geotab twierdzi również, że danych nie powinno interpretować się jako dokładnych prognoz dla żadnego konkretnego pojazdu.
Może to oznaczać, że skoro w niektórych samochodach utrata pojemności baterii w pierwszym roku wynosiła nawet 4%, w kolejnych latach tracić będzie jeszcze szybciej. Jeśli więc założymy, że po wyjeździe z salonu elektryk pozwoli nam na przejechanie 400 kilometrów na jednym ładowaniu, może okazać się, że po 10 latach liczba ta spadnie nawet o połowę.
Średnia utrata pojemności baterii po 1 roku
1 | Audi A3 Sportback e-tron 2017 | 0,3% |
2 | Tesla Model 3 2019 | 0,6% |
3 | Tesla Model X 2019 | 0,7% |
4 | Nissan Leaf 2019 | 0,8% |
5 | BMW i3 2019 | 0,9% |
6 | Chevrolet Volt 2019 | 1,1% |
7 | Ford Focus EV 2017 | 1,1% |
8 | Tesla Model S 2019 | 1,1% |
9 | Mercedes-Benz B-Class EV 2018 | 1,2% |
10 | Volkswagen Golf GTE 2017 | 1,4% |
11 | KIA Soul EV 2018 | 1,6% |
12 | Volkswagen e-Golf 2019 | 1,7% |
13 | Toyota Prius Prime 2019 | 2,3% |
14 | KIA Niro PHEV 2019 | 2,5% |
15 | Mitsubishi Outlander PHEV 2019 | 4,1% |