Zupełnie nowy Fiat Panda! Duży crossover z silnikiem spalinowym będzie dużo tańszy niż Dacia

Po 13 latach „posuchy” Fiat Panda doczeka się zupełnie nowej generacji. Zupełnie inaczej pomyślana nowość ma zachwycić przede wszystkim klientów Dacii. Obecna Panda to zdecydowanie inny samochód niż ten z połowy lat 80. ubiegłego wieku. A następny będzie niejako powtórką z historii. Samochód powinien być dużo większy i ma ukraść klientów Sandero, zwłaszcza z silnikami spalinowymi pod maską. 

fiat-centoventi-panda
Podaj dalej

Nowy Fiat Panda urośnie i będzie przystępny cenowo

fiat-centoventi-panda
fot. FIAT

Obecna oferta Fiata nie jest ani ciekawa, ani specjalnie zróżnicowana. Jeśli pominiemy elektryczną wersję 500-ki, mamy tylko samochody o bardzo starej podstawie konstrukcyjnej. Pod tym względem wiodącą rolę odgrywa spalinowy Fiat 500, który sprzedawany jest od 2007 roku. Ale nawet Panda nie zostaje daleko w tyle. Jego generacja pojawiła się na rynku już w 2011 roku. I choć od tego czasu były modernizacje, to tylko delikatne. 

Następna generacja ma być jednak prawdziwie nowym samochodem. Włosi potwierdzili już, że jego prezentacja odbędzie się 11 lipca 2024 roku, czyli w dniu 125. urodzin marki. Szef Olivier Francois dodał, że nowość będzie w dużej mierze inspirowana konceptem Centoventi. Przy długości 3680 mm tylko nieznacznie przewyższał dotychczasową wersję. Ale dzięki elektrycznemu silnikowi oferował więcej miejsca w kabinie.

fiat-centoventi-panda
fot. FIAT

Produkcyjny Fiat Panda powinien urosnąć jeszcze bardziej – do około 4 metrów. Francois wspominał, że poza nowo ujawnionym modelem 600e, w segmencie B jest jeszcze miejsce na kolejny model. Oba samochody będą zbudowane na platformie CMF. Jest ona przystosowana do montażu zarówno silników elektrycznych jak i spalinowych. O ile jednak Fiat 600e będzie spełniał rolę samochodu stylowego, o tyle nowa Panda będzie skierowana do mniej zamożnej klienteli i będzie konkurować z Dacią Sandero.

Pod maską silnik spalinowy

fiat-centoventi-panda
fot. FIAT

„Samochód, który zobaczysz w przyszłym roku, będzie fajny, popularny i niedrogi” – powiedział Francois. Zdaniem szefa Fiata ważne było, aby Panda nie była autem czysto europejskim, jak ma to miejsce w przypadku modelu 600e, ale aby spodobała się globalnej publiczności. Powodem jest między innymi fakt, że większość z 1,2 miliona sprzedanych egzemplarzy w zeszłym roku trafiła do Ameryki Południowej. Poza tym jednak Panda bardzo dobrze radzi sobie również na Bliskim Wschodzie i w Azji. Dlatego też nie zrezygnuje z jednostek spalinowych.

Tę samą architekturę wykorzystuje m. in. Jeep Avenger. Wydaje się, że nowa Panda otrzyma ten sam, 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM. Podczas gdy Avenger zaczyna się od 110 000 zł, Panda powinna być dostępna za około połowę tej ceny. 

fiat-centoventi-panda
fot. FIAT

Przeczytaj również