Twój olej silnikowy ma taki zapach? Przy następnej kontroli koniecznie zwróć na to uwagę!

Twój olej silnikowy ma taki zapach? Przy następnej kontroli koniecznie zwróć na to uwagę!

diesel olej silnikowy

Podaj dalej

Wiedziałeś, że olej silnikowy może wydzielać zapachy, po których poznamy, że coś jest nie tak? Wielu przyczyn zagadkowych problemów możesz nie rozpoznać od razu, ale w tych okolicznościach uzasadnione jest dalsze dochodzenie. Przy następnej kontroli poziomu oleju silnikowego, koniecznie sprawdź jego zapach. 

Olej silnikowy pachnie jak paliwo? To nie dobrze! 

olej silnikowy

Jeśli olej silnikowy pachnie benzyną, coś jest nie tak. Choć oba te płyny są niezbędne pracy silnika, w normalnych warunkach nie powinny się mieszać. Dlatego słusznie należy się martwić, jeśli benzyna znajduje się w silniku w innym miejscu niż to, do którego jest przeznaczone. 

W rzeczywistości ten stan znany jest jako rozcieńczenie oleju ma dość poważny charakter. Jeśli olej silnikowy mocno się rozcieńczy, może negatywnie wpłynąć na lepkość smaru, prowadząc do uszkodzenia łożyska. Dlatego tak ważne jest zdiagnozowanie i naprawienie pierwotnej przyczyny rozcieńczenia oleju przy pierwszej możliwej okazji. 

Powodów, dla których twój olej silnikowy pachnie paliwem, może być co najmniej kilka. Co należy zrobić, jeśli napotkasz taki problem? Oto kilka możliwych przyczyn wystąpienia takiego stanu rzeczy. 

Wadliwe wtryskiwacze 

wtryskiwacze diesel benzyna

Prawidłowo działające wtryskiwacze atomizują paliwo przy każdym wystrzale. Ta atomizacja umożliwia dokładne spalanie paliwa w najbardziej efektywny sposób. 

Jednak starzejące się wtryskiwacze często nie rozpylają paliwa w ten sam sposób, co prowadzi do nieodpowiedniego spalania. W rezultacie niespalone paliwo przepłukuje się przez pierścienie tłokowe uszkodzonego cylindra, mieszając się z olejem silnikowym. 

Problemy z układem zapłonu

Układ zapłonowy silnika składa się z wielu pojedynczych elementów, z których wszystkie współpracują ze sobą, aby zapalić paliwo dostarczane do cylindrów. Jeśli którykolwiek z tych elementów ulegnie awarii, paliwo może pozostać niespalone w jednym lub kilku cylindrach. 

W ciężkich przypadkach paliwo przemyje się przez pierścienie tłokowe cylindra, w którym to momencie zacznie mieszać się z olejem silnikowym.

Nadmiernie bogaty stosunek powietrza do paliwa

czarny dym

W niektórych sytuacjach jeden lub więcej uszkodzonych czujników może skłonić moduł sterujący silnika do dozowania zbyt dużej ilości paliwa w danej sytuacji. To tworzy bogaty stan, w którym silnik nie jest w stanie całkowicie spalić wtryskiwanego paliwa. 

W rezultacie nadmiar paliwa jest wypłukiwany przez pierścienie cylindrów silnika, gdzie już czeka na zmieszanie olej silnikowy. 

Zużycie silnika

W rzadkich przypadkach mieszanie się oleju i paliw może nastąpić w wyniku zbyt dużego zużycia silnika. Nadmierne zużycie ścian cylindrów lub pierścieni tłokowych utrudnia prawidłowe spalanie. 

W rezultacie znaczna ilość paliwa często nie ulega spaleniu, zmywając ścianki cylindrów silnika i narażając silnik na ryzyko przyspieszonego zużycia łożysk. 

Rzadkie wymiany oleju

Niewielka, śladowa ilość paliwa zawsze może przedostać się do oleju. Paliwo to jest jednak w śladowych ilościach i nie stanowi zagrożenia dla długowieczności silnika. Brak regularnych wymian oleju może prowadzić jednak do poważnych konsekwencji. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News