Kierowcy Diesli często o tym zapominają. Uważaj - na tych drogach filtr DPF zapycha się niemal natychmiast!

Samochody z silnikami typu Diesel napotykają problemy z filtrem DPF na tych konkretnych terenach. Oczywiście, o DPF trzeba dbać i regularnie go „odtykać”, ale jazda na obszarach położonych na dużych wysokościach jest wyjątkowo problematyczna. Jak zatem przygotować swój Diesel na takie przejażdżki?

Kierowcy Diesli często o tym zapominają. Uważaj – na tych drogach filtr DPF zapycha się niemal natychmiast!
Podaj dalej

Diesel i ten nieszczęsny DPF

Ogólna praktyka odtykania filtra DPF w silnikach typu Diesel polega na prowadzeniu samochodu na wyższych obrotach przez co najmniej 20-25 minut. 

Jeden z użytkowników portalu Team BHP podzielił się swoimi doświadczeniami z wyprawy w góry. Hyundaiem Tucson podróżował po wysoko położonych terenach, ale ostatecznie jego Diesel nie zatkał się podczas jazdy. Dopiero gdy zjechał „na dół” i ukończył podróż, pojawił się komunikat o awarii DPF. 

Silniki typu Diesel działają na zasadzie zapłonu paliwa przy wysokim sprężeniu w obecności powietrza. Głównym problemem podczas jazdy na dużych wysokościach jest niedobór tlenu, który odczuwamy także my. Każdy, kto był choć raz w wysokich górach wie, że oddycha się tam nieco ciężej.

W tych regionach trzeba uważać

Kontrolka dpf

Brak tlenu na wysokości oznacza mniejszą ilość tlenu przechodzącą przez komorę spalania silnika typu Diesel. A to skutkuje niewłaściwym spalaniem. Niewłaściwe spalanie prowadzi do powstawania sadzy przez układ wydechowy. 

W przypadku starszych samochodów sadza ta może wydostawać się z układy wydechowego i może być wyrzuca z atmosfery. Dlatego często widzimy samochody z silnikami typu Diesel, które emitują dużo dymu na większych wysokościach. Ale w przypadku nowszych samochodów sadza musi być przepuszczana przez filtr DPF. Jeśli ten nie działa, to cóż… Wiecie sami, co się z nią stanie. 

Jeśli więc przez dłuższy czas jeździcie na dużych wysokościach, sadza będzie gromadzić się w DPF, powodując jego zapychanie się. Ogólną praktyką odtykania filtra jest jazda na wysokich obrotach, najlepiej powyżej 2 tys. obr/min przez co najmniej 20-25 minut.

Nie należy zapominać o odtykaniu filtra DPF nawet, jeśli nie jeździcie po takich obszarach. Eksperci zalecają raz na jakiś czas „przedmuchać” filtr DPF, aby utrzymywać go w jak najlepszej kondycji. 

Przeczytaj również