To paliwo szybko zyskuje na wartości. Niemcy inwestują w nie już dziś, a zyski będą liczyć jutro

To paliwo szybko zyskuje na wartości. Niemcy inwestują w nie już dziś, a zyski będą liczyć jutro

diesel benzyna paliwo ceny paliw podwyżka zamieszki kradzieże

Podaj dalej

Patrząc na obecne inwestycje i przyszłe strategie producentów samochodów na całym świecie, można odnieść wrażenie, że silniki spalinowe stopniowo odchodzą do lamusa. Wydaje się, że jedynym następcą mogą być elektryki, ale… to paliwo szybko zyskuje na wartości. I może okazać się strzałem w dziesiątkę. 

To paliwo zyskuje na wartości

stacja paliwa tankowanie
fot. freepik.pl

Szef BMW, Oliver Zipse, nie wierzy jednak w to, że elektryczność jest jedynym rozwiązaniem na przyszłość. Podczas konferencji Innovation Day w Niemczech wystąpił przeciw porzucaniu silników spalinowych, a jego zdaniem paliwo przyszłości to wodór. 

Zipse mówi, że wodór jest „jedynym surowcem, który można produkować i przechowywać w sposób zrównoważony”. Jego oświadczenie pojawia się zaledwie kilka tygodni po rozpoczęciu przez BMW produkcji ogniw paliwowych w Monachium. Niemcy budują je dla limitowanej edycji iX5 Hydrogen Concept. 

Zdaniem szefa BMW, wodór ma przewagę nad pojazdami elektrycznymi. „Nie potrzeba osobnej infrastruktury ładowania. Stację benzynową można przebudować w dwa dni. Droga tam [do wodoru] jest stosunkowo krótka, w przeciwieństwie do elektromobilności. Tam potrzebne są połączenia z siecią średniego napięcia i infrastruktura ładowania dla każdego samochodu. 

Benzyna i Diesel? Ich zakaz będzie błędem

Oto nowe ceny paliw na majówkę
fot. freepik.com – rcphotostock

Paliwo wodorowe zdaniem BMW ma więc mnóstwo zalet, a co za tym idzie, wygaszanie silników spalinowych jest błędem. – Przemysł będzie wyglądał inaczej pod względem skali i struktury niż ma to miejsce dzisiaj, jeśli zastosuje tylko jedną technologię. 

Choć oczywiście jest to „tylko” opinia szefa BMW, ustawodawstwo z całego świata może zabić rynek silników spalinowych. Unia Europejska jest bliska wprowadzenia zakazu sprzedaży benzyny i Diesla od 2035 roku. Choć podobno Niemcy odsuwają się od tego przepisu. Z kolei Kalifornia, która jest bardzo ważnym rynkiem dla BMW, zakaże sprzedaży silników spalinowych od 2035 roku. 

Nie mylmy pojęć – BMW wciąż będzie zainteresowane pojazdami elektrycznymi. Firma rozwija platformę Neue Klasse dla swojej nowej generacji ofert aut elektrycznych. Nowa Seria 3 wykorzystująca te podstawy powinna pojawić się w 2025 roku. Więcej produktów pojawi się później. Wydaje się jednak, że to paliwo wodorowe będzie mocno promowane przez niemiecką firmę. Z racji na to, że mało kto inwestuje w wodór, może okazać się to strzałem w dziesiątkę. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News