To najszybszy Diesel w historii! Rekord z 1980 r. jest tak wyśrubowany, że już nikt go nie pobije [ZDJĘCIA]

Ten rekord z 1980 roku jest tak wyśrubowany, że już chyba nigdy nie zostanie pobity. Najszybszy diesel na świecie rozpędził się do rekordowych 353,409 km/h. Ten Diesel to prawdziwa torpeda, kryjąca niesamowitą technologię. Co ciekawe, samochód charakteryzował się również niezwykle niskim spalaniem. 

volkswagen-arvw-1980-diesel
Podaj dalej

Rekordowy Diesel z 1980 roku

volkswagen-arvw-1980-diesel

Najsłynniejsze rekordy prędkości zdobywa się na torach wyścigowych i polegają po prostu na osiągnięciu najwyższej prędkości. I basta. Mniej znanym rekordem jest maksymalny dystans przebyty przez samochód na przestrzeni 6- minut. 

Rekord „godzinowy” został powierzony przez UCI (International Cycling Union). W 2019 belgijski kolarz pokonał dystans 55,089 kilometra. Choć bardziej popularne wśród rowerzystów, takie rekordy bije się także samochodami. FIA uznała rekord Volkswagena z 1980 roku, który pozostaje niepokonany do dnia dzisiejszego. Niemiecki Diesel pokonał aż 353,409 kilometrów ze startu zatrzymanego. 

volkswagen-arvw-1980-diesel

Musicie przyznać, że to naprawdę robi wrażenie. Ten Diesel był przecież w stanie utrzymać średnią prędkość powyżej 353 km/h na przestrzeni całej godziny. Odpowiedź to czterokołowy pojazd zbudowany specjalnie z myślą o maksymalnej prędkości i wydajności. Volkswagen ARVW (Aerodynamic Research Volkswagen) ustanowił rekord świata 18 października 1980 roku na torze Nardo. Za kierownicą zasiadali wówczas Helmut Henzler i dobrze znany kibicom F1 Keke Rosberg.

Niewielką moc Volkswagen nadrabiał czym innym

Jedną z najbardziej zaskakujących rzeczy jest fakt, że ARVW miał tylko pojedynczy silnik typu turbo diesel. Moc wynosiła zaledwie 175 KM, ale prawdziwą różnicę robił najniższy współczynnik aerodynamiczny w historii – wynosił zaledwie 0,15 Cx. 

volkswagen-arvw-1980-diesel

Volkswagen ARVW do dziś pozostaje klejnotem prostoty, szybkości, lekkości i wydajności. Niemiecki zespół stworzył jednomiejscowy samochód o długości 5 metrów, wysokości 0,83 metra i szerokości 1,09 metra. Diesel ważył zaledwie 800 kg, a 40-kilogramowa rama pokryta była włóknem szklanym i węglowym. 

Sercem Volkswagena ARVW jest sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra. Sama jednostka ważyła niemal 200 kg i pracowała też pod maską w dostawczym Transporterze LT. Ale istotną różnicą w porównaniu do vana jest dodanie turbosprężarki o ciśnieniu 2,6 bara do silnika wysokoprężnego z wtryskiem pośrednim. Dzięki temu Volkswagen podniósł moc z pierwotnych 69 KM do 175 KM i 290 Nm. 

Skrzynia z Audi, silnik do osobówek

volkswagen-arvw-1980-diesel

Skrzynia biegów to 4-biegowy manual z Audi 100, połączona z tylnymi kołami za pomocą łańcuchów, bez mechanizmu różnicowego. Specjalne opony miały rozmiar 195/50 R15. 

Rekord, jak i sam samochód, był świetnym sposobem na poprawę wizerunku i osiągów silnika typu Diesel. W tamtym czasie wciąż kojarzył się z powolną, ciężarową jednostką. W latach 81-82 nowe silniki typu Diesel miały zadebiutować w Audi 80, czy VW Golfie, Jetcie, Passacie i Transporterze. 

Niesamowite jest także zużycie paliwa Volkswagena ARVW. Jak podawał w 1982 roku magazyn Popular Science przy prędkości 145 km/h spalanie wynosiło zaledwie 3,3 l/100 km. Ale przy 356 km/h… tylko 13,6 l/100 km. Samochód miał dwa zbiorniki – jeden 130-litrowy na olej napędowy i drugi 60-litrowy na wodę chłodzącą wtryskiwaną do kanału wlotowego przed turbosprężarką. 

Przeczytaj również