Diesel lub benzyna – uważaj podczas tankowania!
Jest rano, obudziłeś się nieco za późno… Nie zjadasz więc śniadania, a poranną kawę przekładasz na później. Nie daj boże twój Diesel nie będzie chciał zapalić, więc już mamy kolejne cenne minuty w plecy.
Gdy wyjeżdżasz spod domu, zdajesz sobie sprawę, że kończy się paliwo. Jedziesz więc na najbliższą stację benzynową, mając tysiąc myśli w głowie. Wybór niewłaściwego rodzaju paliwa w takiej sytuacji jest często popełnianym błędem.
Choć cały scenariusz wydaje się mało prawdopodobny, zdarza się częściej, niż mogłoby się wydawać. Jak podaje brytyjski automobilklub, w samej Wielkiej Brytanii ktoś wlewa paliwo typu Diesel do benzyniaka co 10 minut! Co można więc zrobić, jeśli przydarzy ci się taki błąd?
Nie uruchamiaj silnika
Aby zminimalizować potencjalne uszkodzenia, bardzo ważne jest, aby nie uruchamiać silnika. Jeśli zdasz sobie sprawę, że zatankowałeś Diesel do benzyny lub na odwrót, masz szczęście. Twój dzień i tak będzie zrujnowany, ale silnik i układ paliwowy nie ucierpią. Tylko nie odpalaj silnika!
Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to powiadomić obsługę stacji benzynowej o swoim błędzie. Pomogą ci usunąć samochód spod dystrybutora. Jeśli w swoim ubezpieczeniu masz pakiet pomocy drogowej, to najwyższy czas, aby z niego skorzystać. Jeśli nie, i tak powinieneś zadzwonić do ubezpieczyciela, który pomoże ci obrać następne kroki.
Tak czy owak, zbiornik pojazdu musi zostać całkowicie opróżniony. To brudne i potencjalnie niebezpieczne zadanie, którego nie należy wykonywać samodzielnie. Przekonała się o tym m. in. ta kobieta, która próbowała oczyścić swojego Passata za pomocą odkurzacza.
Jeśli popełnisz błąd i odjedziesz ze stacji, twój samochód bardzo szybko cię o tym poinformuje. Usłyszysz dziwne dźwięki, aż w końcu samochód się zatrzyma.
„Lepiej” Diesel do benzyny
Zatankowanie paliwa typu Diesel do samochodu benzynowego jest zdecydowanie bezpieczniejsze niż na odwrót. Jest duża szansa, że w tym przypadku silnik nawet się nie uruchomi, zwłaszcza jeśli poziom paliwa był bardzo niski przed tankowaniem.
W przypadku zatankowanie benzyny do samochodu z silnikiem typu Diesel i uruchomienia silnika, będziesz w tarapatach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że awarii ulegnie bardzo złożona wysokociśnieniowa pompa paliwa, a zaraz po niej wtryskiwacze. Olej napędowy działa też jako smar, zapewniając płynne przejście przez przewody, pompę i wtryskiwacze. Jeśli w układzie pojawi się benzyna bezołowvowia zamiast Diesla, straci wszelkie właściwości smarne.
Głównym problemem silnika typu Diesel jest to, że części te są bardzo drogie w naprawie. Cały układ będzie wymagał demontażu i dokładnego przeglądu.