Lepsza niż Ford, General Motors, Porsche…
Tesla ma ostatnio doskonałą passę. Wartość firmy na rynku przekroczyła próg 100 miliardów dolarów, co jest tym bardziej fantastycznym wynikiem, bo to pierwsza firma motoryzacyjna, która osiągnęła taką wartość rynkową. Oznacza to, że kapitalizacja Tesli jest lepsza niż Forda i General Motors razem wziętych, czy lepsza niż wartość rynkowa tak prestiżowych marek jak np. Porsche! Kto, by przypuszczał, że młody producent kiedyś przegoni Porsche. Kultowe auto, które w bet-at-home jest od kilkunastu już lat do wygrania dla najbardziej wytrwałych typerów. Szkoda, że najlepsze zakłady bukmacherskie w Polsce nie mają w ofercie czegoś ekstra, może w przyszłości właśnie Tesla będzie do wygrania u polskich buków?
Doskonałe wyniki sprzedaży
Wartość firmy rośnie, bo sprzedaje coraz więcej pojazdów. Za ostatni kwartał 2019 Tesla zaraportowała:
- Wyprodukowanie 104 891 aut i dostarczenie 112 000 z nich na rynek, co łącznie zwiększyło sprzedaż za rok 2019 do 367 tysięcy aut.
- Z tego wyprodukowano aż 86 958 Modelu 3, a dostarczono na rynek 92 550 sztuk tego modelu.
Hitowy Model 3
Jak widać z powyższych danych hitem Tesli jest Model 3. To auto, które jest najczęściej kupowane w Europie – i nie mamy na myśli tylko pojazdów elektrycznych, ale wszystkich samochodów ogólnie! Okazuje się, że w grudniu 2018 roku Tesla znajdowała się na trzeciej pozycji rankingu najchętniej kupowanych aut w Europie, zaraz po Volkswagenie Golfie i Renault Clio. Elektryczny hit Tesli przegonił m.in. nowego Forda Kugę, Dacię Duster czy Volskwagena Polo! W Europie auta Tesli najchętniej kupują Norwegowie i Holendrzy. To obala mit, że elektryczne auta sprzedają się dobrze tylko w USA, a nawet konkretniej w Kalifornii, czyli rodzimym stanie Tesli. Marka zaczyna dominować na całym świecie, a jej wartość wzrosła o 360 procent, dzięki doskonałym wynikom sprzedaży za rok 2019.
Lider rynku aut elektrycznych
Oczywiście nikogo nie powinno dziwić, że w sektorze – w dalszym ciągu, niestety, dość wąskim – aut elektrycznych, Tesla nie ma sobie równych. Wyniki za pierwszy kwartał 2020 roku wskazały, że producent sprzedał najwięcej aut elektrycznych na świecie. Więcej sprzedało się aut Tesli niż razem wziętych pojazdów dwóch kolejnych znanych producentów aut na prąd – Volkswagena oraz aliansu Nissana z Renault. Tesla ma 29 procent udziału w rynku aut elektrycznych.
Dobrze sobie radzi na rynku wtórnym
Co ciekawe, Tesla rządzi także na rynku wtórnym. Mimo iż Model 3 jest w sprzedaży dopiero od trzech lat, to jeśli pojawi się na giełdach i portalach aut wtórnych, to szybko znika. Według danych z amerykańskiego portalu aukcyjnego iseecars.com, Modele 3 znajdują nowego właściciela średnio w raptem 29,3 dnia, co jest najlepszym wynikiem. Model BWM X6, na przykład, potrzebuje przeciętnie aż 43 dni, by się sprzedać na aukcji. Aut Tesli jest niewiele na rynku, zatem gdy tylko pojawią się na rynku wtórnym, znikają w szybkim tempie, bo popyt przewyższa podaż.
Czemu Tesla jest popularna?
Ale skąd w ogóle ten ogromny popyt na Teslę, czy to z rynku pierwotnego, czy wtórnego? Jest kilka powodów:
- Boom na auta elektryczne, które są przyjazne środowisku, a w segmencie tych pojazdów Tesla ma najlepszą ofertą. Zwłaszcza w kontekście sedana elektrycznego nie ma praktycznie wcale konkurencji.
- Doskonały wygląd pojazdów Tesli, zwłaszcza Modelu 3.
- Dobra pojemność baterii Modelu 3.
- Relatywnie niska cena, biorąc pod uwagę pojazd elektryczny oraz model sedana.
- Postać Elona Muska, który jest popularny i znany niemal każdemu, co napędza zainteresowanie i w rezultacie sprzedaż aut jego firmy, Tesla.
- Możliwość aktualizacji oprogramowania pojazdów bezprzewodowo, co poprawia jakość użytkowania.
Autor: Piotr K