Diesel i benzyniak – pokochają to!
Większość nowoczesnych reflektorów jest wykonana z poliwęglanu i prędzej czy później dochodzi do utlenienia. Szyba staje się matowa i żółta, co zmniejsza wydajność świateł i sprawia, że twój Diesel czy benzyniak wyglądają fatalnie.
Najłatwiejszym sposobem rozwiązania tego problemu jest całkowita wymiana reflektorów, ale to również opcja najdroższa. W zależności od samochodu, para nowych reflektorów może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Opłacalną alternatywą jest samodzielne odnawianie, zwłaszcza, że istnieje szeroka gama produktów specjalnie zaprojektowanych do tego celu. Możesz kupić cały zestaw zawierający wszystkie produkty potrzebne do tego procesu lub kupić je osobno – jeśli już masz niektóre z nich.
W zestawie znajdziesz taśmę maskującą, pastę woskową, pastę polerską, uszczelniacz UV, a co najważniejsze mokry i suchy papier ścierny. Zalecamy również zaopatrzyć się w samoprzylepną folię chroniącą reflektory.
Krok 1: Oczyść soczewki i zaklej otaczające obszary
Gdy już zdobędziesz wspomniane wyżej materiały, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobi, jest dokładne wyczyszczenie reflektorów i okolic. Ten krok ma znaczenie dla uzyskania doskonałych rezultatów i należy tutaj używać specjalnych produktów do pielęgnacji samochodu.
Niezależnie od tego, czy kupiłeś pojedyncze materiały, czy cały zestaw, będziesz musiał szlifować reflektory. Dlatego też zaklejenie otaczających je obszarów jest najważniejsze, aby uniknąć uszkodzenia lakieru.
Niektóre zestawy nie wymagają szlifowania, a producenci zapewniają, że chusteczki wykonają magiczną pracę. To jednak bzdura i nie polecamy tego typu produktów, jeśli chcesz uzyskać długotrwały efekt.
Krok 2: Dokładnie wyszlifuj
Po prawidłowym zamaskowaniu otaczających obszarów rozpoczynamy krytyczną część procesu. Zacznij od najbardziej ściernego materiału, który ma najniższą ziarnistość. W tym przypadku będzie to wartość 1000. Zmocz go i szlifuj prostymi i poziomymi pociąngięciami przez około 5-10 minut. Utrzymuj ten sam kierunek i upewnij się, że powierzchnia jest zawsze mokra, aby uniknąć uszkodzenia reflektorów.
Zauważysz, że żółtawa powierzchnia zacznie blaknąć, co oznacza, że możesz zacząć używać drobniejszego ziarna. Zanim zminiesz papier ścierny, najpierw wyczyść reflektory.
Powtórz ten proces z drobniejszym ziarnem, ale teraz użyj ruchu ukośnego, zachowując ten sam kierunek. Tak jak poprzednio, utrzymuj powierzchnię mokrą i po około 5 minutach ponownie wyczyść powierzchnię i zmień na najdrobniejszy papier ścierny. Tym razem wykonuj ruch po przekątnej w przeciwną stronę, aby uzyskać najlepszy wynik.
Krok 3: Polerka i woskowanie
Twoje reflektory już na tym etapie powinny wyglądać dużo lepiej. Kolejny krok sprawi, że będzie rewelacyjnie! Po dokładnym wyczyszczeniu i wysuszeniu, nalej na czystą ściereczkę z mikrofibry trochę pasty polerskiej i okrężnymi ruchami wetrzyj w reflektory. Po wykonaniu tego kroku nałóż trochę wosku na wilgotny ręcznik z mikrofibry i potrzyj nim soczewki.
Krok 4: Uszczelniacz i folia chroniąca
Aby twoja ciężka praca przetrwała, bardzo ważne jest nałożenie uszczelniacza UV. Producenci nakładają taką warstwę na reflektory na linii produkcyjnej, ale te trzy grysy papieru ściernego usunęły po niej ślad.
Nałóż uszczelniacz na miękki ręcznik papierowy i rozprowadź go po całej powierzchni każdej soczewki. Następnie pozostaw go do utwardzenia. Aby reflektory pozostawały przezroczyste przez dłuższy czas, trzeba nałożyć jeszcze folię ochronną. Większość z nich zapewnia dodatkową ochronę przed promieniowaniem UV i zarysowaniami.
W zależności od tego, jak bardzo uszkodzone są twoje reflektory, wynik pracy może nie być pozbawiony wad. W niektórych przypadkach, gdy nie będziesz zadowolony z wyniku, powinieneś powtórzyć cały proces.