Dacia Duster i SsangYong Tivoli to dwa modele o charakterze głównie miejskim, ale dadzą radę również podczas wycieczek poza miasto. Nic dziwnego, że wersje podstawowe mają trzycylindrowe silniki rzędowe z turbodoładowaniem. Ale samochody różnią się od siebie dość znacząco.
Wymiary i bagażnik
Jeśli zaczniemy od wymiarów zewnętrznych, Dacia Duster Essntial TCe ECO-G 100 CV 4×2 deklaruje długość 4,34 metra. SsangYong Tivoli G12T Linę 4×2 jest o 10 cm krótszy. Ale koreański model wciąż oferuje dość pojemne tylne siedzenia i 427-litrowy bagażnik. Jest on tylko o 18 litrów mniejszy niż w Dusterze.
Silniki
Najtańszy Duster ma pod maską dwupaliwowy (benzynowy i LPG) silnik 1.0 TCe ECO-G o mocy 100 KM. Pozwala on rozpędzić się do 168 km/h i od 0 do 100 km/h rozpędza się w 13,8 sekundy.
SsangYong ma pod maską 1,2-litrowy, 128-konny silnik benzynowy. Zapewnia on lepsze osiągi niż jego rywal; prędkość maksymalna wynosi 181 km/h, a sprint do 100 km/h trwa o ponad 3 sekundy krócej. Oba samochody korzystają z manualnej skrzyni biegów.
Wykończenie
W Dusterze podstawowy poziom to Essential – nawet za klimatyzację musimy słono dopłacić. Do tego mamy 14-calowe stalowe felgi, nagłośnienie z cyfrowym radiem, wspomaganie ruszania pod górę, czujnik oświetlenia i tryb Eco.
SsangYong na tym polu znów okazuje się lepszy – ma klimatyzację, tempomat, wielofunkcyjną kierownicę. Jest też fotel kierowcy z regulacją wysokości i 16-calowe koła.
Bezpieczeństwo
Choć oba SUV-y są bardzo tanie, mają wystarczająco dużo zabezpieczeń, aby przekonać klientów. Dacia ma standardowo systemy ESP, ABS, wspomaganie ruszania pod górę, przednie boczne poduszki, a także kurtyny. Jeśli chodzi o Tivoli, ma dodatkowo kontrolę zjazdu ze wzniesienia, hamowanie awaryjne, czy rozpoznawanie znaków drogowych. Koreański SUV ostrzeże nas także o zmęczeniu, czy o zbliżaniu się do pojazdu z przodu.
Cena
Nawet z lepszymi funkcjami i bardziej rozbudowanym wyposażeniem i lepszym silnikiem SsangYong Tivoli wygrywa na tym polu. Samochód jest o 4 000 zł tańszy niż Dacia. Można go także kupić w Polsce. Którego SUV-a wybierasz?