Diesel i SCR – co musisz wiedzieć?
Być może słyszałeś o systemach SCR w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu Diesel. Ale czy zastanawiałeś się, czym są i do czego służą? Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób są one wykorzystywane do redukcji gazów NOx w emisji spalin i zanieczyszczeń, które są szkodliwe dla zdrowia.
Kiedyś uważano, że sadza i cząstki stałe są najgorszymi elementami w emisjach samochodów z silnikami typu Diesel. Ostatnio wzrosła jednak świadomość zagrożeń związanych z tlenkiem azotu i dwutlenkiem azotu – ogólnie nazywanymi NOx.
Te dwa zanieczyszczenia powstają podczas procesu spalania oleju napędowego, a naukowcy określili je jako głównych winowajców problemów z oddychaniem i chorób układu oddechowego.
W rezultacie na całym świecie wdrożono przepisy dotyczące emisji spalin w celu ograniczenia dozwolonych poziomów NOx z rur wydechowych. Oznacza to, że producenci zostali zmuszeni do znalezienia sposobu na ich drastyczną redukcję. Powszechnie przyjętą metodą jest selektywną redukcja katalityczna – czyli system SCR.
Nie musisz być chemikiem
Aby naprawdę zrozumieć, jak działa system SCR, potrzebowałbyś dyplomu z chemii. Ale w kategoriach laika, da się to ogarnąć.
Wszystko opiera się na wtryskiwaniu specjalnego płynu do spalin silnika typu Diesel. Płyn reaguje z zanieczyszczeniami NOx, redukując je do części składowych azotu, wody i dwutlenku węgla. Występują one naturalnie w powietrzu, którym oddychamy, więc są praktycznie nieszkodliwe, gdy w takiej postaci wychodzą z rury wydechowej.
Płyn wtryskiwany do spalin w celu wywołania reakcji nazywany jest płynem do silników Diesla, którego najbardziej znanym przykładem jest AdBlue. Przeciętny samochód z silnikiem typu Diesel zużywa około 1 litr płynu na 1000 kilometrów. Zbiorniki AdBlue są stosunkowo małe – zwykle od 5 do 20 litrów – więc uzupełnianie ich staje się dość powszechną praktyką wśród kierowców.
Czym jest AdBlue?
To nieszkodliwy wodny roztwór mocznika. Rozpylany w gorących spalinach, uwalnia amoniak, który jest katalizatorem reakcji redukującej NOx do jego części składowych. Mocznik wytwarzany jest przy użyciu amoniaku i CO2. Finalny produkt zawiera około 70% wody dejonizowanej i 30% mocznika.
Zakłady chemiczne produkujące mocznik wodny często produkują również wersje granulowane dla rolników do wykorzystania jako nawóz. Choć AdBlue jest w dużej mierze nieszkodliwe dla ludzi i środowiska, może mieć lekko korozyjny wpływ na lakier – dlatego podczas jego uzupełniania trzeba być szczególnie ostrożnym!