Skoda Fabia RS TDI - unikat na skalę światową. Idealny egzemplarz pojawił się na sprzedaż

Skoda Fabia RS TDI jest dziś niezwykłą rzadkością, nie mówiąc już o egzemplarzu w takim stanie i z takim przebiegiem. Jeszcze nie tak dawno obecność takiego samochodu na rynku nikogo nie dziwiła. Dziś jednak możemy zapomnieć o małych, miejskich samochodach z jednostkami wysokoprężnymi. A ta Fabia jest naprawdę wyjątkowa. Nie jest jednak tania. 

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
Podaj dalej

Skoda Fabia z Dieslem – wyjątkowy egzemplarz na sprzedaż

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
fot. mobile.de

Zmieniające się trendy i przepisy w branży motoryzacyjnej doprowadziły do praktycznie całkowitego wycofania silników wysokoprężnych z małych miejskich aut. Dziś możemy w takim zestawieniu kupić tylko Renault Clio i to w dodatku tylko w ojczyźnie producenta, Francji. Jeszcze do niedawna jednak samochody takie cieszyły się dużą popularnością. 

I nie ma się czemu dziwić. Wszak silnik Diesla pozwalał na bardzo zadowalające osiągi przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa. Niestety jednak, przepisy skutecznie wyparły tego typu technologie z małych samochodów. Ale dla zainteresowanych pozostaje jeszcze rynek aut używanych. 

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
fot. mobile.de

Mimo to, taka Skoda Fabia RS TDI to prawdziwy biały kruk. Ten konkretny egzemplarz miał zaledwie dwóch właścicieli, ma przebieg kilkudziesięciu tysięcy kilometrów i jest prawdziwym unikatem w skali całej Europy. 

Unikat na skalę światową

Większość wyprodukowanych w „tamtych czasach” Fabii RS TDI już praktycznie zniknęło z naszych dróg. Albo zostały zezłomowane, albo zniszczone, albo po prostu są w tragicznym stanie. Na rynku pozostało ich bardzo niewiele. W całej Europie dostępnych jest tylko 5 egzemplarzy. Dwa z nich mają przebiegi ponad ćwierć miliona kilometrów, a pozostałe dwa wyglądają na mocno zmęczone. Ten konkretny egzemplarz jest jednak zupełnie inny. 

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
fot. mobile.de

Ta Skoda miała tylko dwóch właścicieli. Czarna Fabia została wyprodukowana w 2004 roku i od tego czasu przejechała tylko 75 000 kilometrów. Jak na samochód z silnikiem Diesla to niezwykle mało. Co ważne, Fabia nie ma żadnych dziwnych, tanich przeróbek. Zdjęcia wnętrza również nie pokazują wyraźnego zużycia. Fotele są w dobrym stanie, podobnie jak cała kabina. 

Samochód nie obronił się jednak całkowicie przed modyfikacjami. Właściciel m. in. zdjął tylną wycieraczkę, pomalował pokrywę silnika, czy wymienił radio. Ponadto, zwiększył także moc do 155 KM, co akurat możemy pochwalić. Jak na 20 lat użytkowania, modyfikacje nie są jednak zbyt agresywne i nie możemy się ich za bardzo czepiać, gdy na rynku nie ma żadnych innych alternatyw. 

Dobre osiągi i niskie spalanie zbudowały legendę

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
fot. mobile.de

Fabrycznie Skoda Fabia RS TDI miała pod maską silnik 1.9 TDI o mocy 130 KM i momencie obrotowym 310 Nm. Ten konkretny egzemplarz, jak wspomnieliśmy, ma tej mocy nieco więcej. Dlatego też powinien mieć lepsze osiągi niż fabryczne, które pozwalały na osiągnięcie 100 km/h w 9,6 sekundy. Jednakże, to w połączeniu ze spalaniem 5,5 l/100 kilometrów wystarczyły, aby Fabia z Dieslem stała się prawdziwą legendą. 

Choć Diesel nigdy nie będzie tak „sportowym” silnikiem jak benzyna, nawet największy fani bezołowiowej benzyny muszą przyznać, że takie połączenie ma niesamowity urok. Ale taka Skoda nie będzie dziś tania. Niemiecki sprzedawca wystawił ją za 8999 euro, czyli około 40 000 złotych. To sporo pieniędzy jak na 20-letnią Fabię. Ale to prawdopodobnie ostatnia Fabia RS z Dieslem, jaką uda się wam kupić w całej Europie. Może więc warto zainwestować te pieniądze i schować ją do garażu? W przyszłości będzie na pewno dużo warta w świecie pełnym SUV-ów i elektryków.

skoda-fabia-rs-tdi-diesel
fot. mobile.de

 

Przeczytaj również