Samochody spalające więcej niż 4,9 l/100 km zostaną wycofane z ruchu. Nowe przepisy już wkrótce

Samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel znajdują się pod nieustannym ostrzałem rządzących. Tym razem Narodowa Agencja Bezpieczeństwa chce zakazać homologacji dla samochodów spalinowych, które legitymują się większym zużyciem paliwa niż 4,9 l/100 kilometrów. Takich, które spełniają to założenie, jest na palcach jednej ręki. 

paliwo-srednie-spalanie
Podaj dalej

Nowe przepisy brzmią absurdalnie

spalanie-paliwo-pusty-bak
fot. RAM

Proponowane zmiany w przepisach mają uderzyć w samochody z silnikami benzynowymi lub typu Diesel. Pojazd, który spala mniej powinien pomóc zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i uczynić naszą planetę lepszym miejscem do życia. Dlatego agencja NHTSA proponuje nowe zasady. 

Początkowo mają one dotyczyć wszystkich lekkich pojazdów dostawczych i pojazdów o średniej ładowności. Mówi się jednak też o tym, aby takie przepisy dotyczyły samochodów osobowych. Jak to dokładnie ma działać?

Jeśli agencja postawi na swoim, producenci samochodów będą musieli osiągnąć średnią 4,9 l/100 kilometrów wszystkich swoich samochodów i lekkich ciężarówek do 2032 roku. Agencja twierdzi, że nowe standardy poprawią także sytuację finansową ludzi i ich zdrowie fizyczne. Plan ma również wpływ na przemysł pojazdów o średniej ładowności, w tym komercyjne pickupy i samochody dostawcze. 

spalanie paliwo klimatyzacja
fot. freepik.com – gritsiv

– Lepsza efektywność paliwowa pojazdów oznacza więcej pieniędzy w kieszeniach Amerykanów i większe bezpieczeństwo energetyczne dla całego narodu – powiedział sekretarz transportu USA Pete Buttgieg. Plan ma wejść w życie już w 2027 roku i trwać do 2035 roku, kiedy wejdą w życie samochody elektryczne. 

Poprawa musi być szybka i skuteczna

Jeśli wniosek zostanie sfinalizowany, wymaga poprawy efektywności paliwowej o 2% rocznie dla samochodów osobowych i 4% w przypadku lekkich ciężarówek od 2027 roku. Dzięki temu do 2032 roku średnie spalanie spadnie do 4,9 l/100 kilometrów. Przepisy dotyczą również pojazdów o średniej ładowności do tego stopnia, że muszą one poprawiać się o aż 10% każdego roku, począwszy od 2030 do 2035 roku.

mandat fotoradar punkty karne
fot. freepik

„Standardy CAFE skłoniły przemysł samochodowy do wprowadzenia innowacji w zakresie poprawy oszczędności paliwa w sposób korzystny dla naszego narodu i wszystkich Amerykanów” — powiedziała pełniąca obowiązki administratora NHTSA, Ann Carlson. – „Nowe standardy, które dziś proponujemy, poprawiłyby nasze bezpieczeństwo energetyczne, ograniczyły szkodliwe emisje i zaoszczędziły pieniądze rodzinom i właścicielom firm. To dobra wiadomość dla wszystkich” – kontynuowała.

Co ciekawe, standardy CAFE nie są równe dla wszystkich. Większe modele podlegają mniej rygorystycznym normom, dlatego producenci samochodów zwiększyli rozmiary swoich pojazdów i zdołali ominąć przepisy. 

paliwo-srednie-spalanie
fot. freepik

Przeczytaj również