Ograniczenie prędkości powinno zostać całkowicie zniesione? Nowe dane pokazują, że prędkość wcale nie zabija!

Ograniczenie prędkości powinno zostać całkowicie zniesione? Nowe dane pokazują, że prędkość wcale nie zabija!

Podaj dalej

Nowe badanie pokazuje, że kierowcy są narażeni na największe ryzyko podczas jazdy… z niskimi prędkościami. Czy ograniczenie prędkości to zatem niepotrzebny absurd? Większość wypadków ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce przy prędkościach 33-50 km/h. Dlaczego więc prędkość nie zabija?

Ograniczenie prędkości – jest niepotrzebne?

prędkość

Co 20 minut na drogach w Wielkiej Brytanii ktoś ginie lub zostaje poważnie ranny. Tak wynika z danych organizacji charytatywnej Brake, zajmującej się bezpieczeństwem na drogach. Dane pokazują, że liczba śmiertelnych ofiar wypadków utrzymuje się na stałym poziomie od 2012 roku. 

Mimo to, wciąż mówimy tu o 1850 osobach, które umierają w wyniku drogowego incydentu. To odpowiednik 5 osoļ dziennie, co stanowi już poważny problem. 

Ruch samochodowy stanowi około 80% całego transportu na brytyjskich drogach. Nie powinno więc dziwić, że to pasażerowie samochodów osobowych są przyczyną największej liczby ofiar śmiertelnych na drogach (42%). Narażeni są jednak również piesi (27%), motocykliści (19%) i rowerzyści (6%). 

ograniczenie-prędkości-przepisy-autostrada-prawy-lewy-pas

Prędkość nie zabija!

Patrząc na wskaźnik wypadków na miliard pasażerów, ryzyko jest wyższe w przypadku mniej chronionych użytkowników dróg. Na szczycie listy znajdują się motocykliści (5051 ofiar na miliard pasażerów), tuż po nich rowerzyści (4891), piesi (1640) i pasażerowie samochodów (195).  Jeśli chodzi o śmiertelność, następuje tu niewielka zmiana w kolejności. Najbardziej zagrożeni są motocykliści, ale piesi znaleźli się przed rowerzystami. 

Nowe dane opublikowane w ramach Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pokazują, że większość kolizji drogowych ma miejsce przy stosunkowo niskich prędkościach. Około połowa (52%) ma miejsce przy prędkości zaledwie 33-50 km/h. Choć przy prędkościach 80-96 km/h następuje nieznaczny wzrost, liczba ofiar spada wraz ze wzrostem prędkości. 

Wzrost wypadków przy prędkościach 80-96 km/h można przypisać niebezpieczeństwom związanym z jazdą po drogach wojewódzkich i krajowych. Ograniczone oświetlenie, ukryte zakręty, ostre zakręty, ślepe szczyty, czy drzewa, to tylko niektóre z zagrożeń, jakie napotykają kierowcy na drogach wiejskich.

ograniczenie predkosci

Ofiary wypadków drogowych i prędkość jazdy (2019):

1-30 km/h: 1970 (7%)
30-50 km/h: 14 306 (52%)
50-65 km/h: 2598 (9%)
65-80 km/h: 1254 (5%)
80-96 km/h: 5642 (20%)
96-112 km/h: 1028 (4%)
112 km/h +: 894 (3%)

Firma ubezpieczeniowa przeanalizowała dane Departamentu Transportu, aby zapewnić cenny komentarz do powyższych liczb. 

ograniczenie-prędkości-przepisy-unia-europejska

– Wszyscy wiemy, że musimy być bardzo ostrożni, jeśli podróżujemy z dużą prędkością. Ale być może zapominamy również, jak niebezpieczne potrafią być niskie prędkości. Użytkownicy dróg muszą przez cały czas być świadomi wszystkiego, co dzieje się wokół nich i ważne jest, aby zachować czujność na drodze przy 50 km/h, jak i na autostradzie.

Dane te faktycznie wskazują na pewną prawidłowość. Jadąc z prędkościami poniżej 50 km/h często jesteśmy rozproszeni, sięgamy po telefon komórkowy, piszemy SMS-y, lub rozglądamy się wokół. Gdy jedziemy na autostradzie, z prędkościami rzędu 140 km/h, jesteśmy skupieni na tym, co dzieje się z naszym samochodem. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News