Nowy SUV Omoda 5 za 60 tys. zł będzie dostępny w Polsce. Ma pełny wypas i 197 KM w podstawie [ZDJĘCIA]

Ten nowy SUV od wielu miesięcy wzbudza zainteresowanie polskich klientów. Wreszcie potwierdzona została informacja, że samochód pojawi się także na polskim rynku. Miejski SUV pojawi się w naszym kraju z silnikiem benzynowym 1.6 TGDi o mocy 197 KM, a pierwsi klienci będą mogli cieszyć się z niego już w pierwszym kwartale 2024 roku. W przyszłym roku ma również pojawić się wersja elektryczna, jednak ta z pewnością nie będzie cieszyć się aż takim zainteresowaniem.

nowy-suv-chery-omoda
Podaj dalej

Nowy SUV Omoda 5 cena

suv-omoda-w-europie
fot. Chery

Decyzja o wprowadzeniu w pierwszej kolejności wersji spalinowej na polski rynek wynika z zainteresowania klientów i warunków dla aut elektrycznych w Polsce. Według raportu PZPM, w 2022 roku zarejestrowano prawie 60 proc. nowych samochodów spalinowych. Z nieco ponad 40 proc. rejestracji nowych aut z napędem alternatywnym, jedynie 2,69 proc. to auta w pełni elektryczne. Dane te pokazują, że polscy klienci ciągle chętniej wybierają auta spalinowe. Chociaż trend ten się zmienia i w stosunku do 2021 roku auta z napędem alternatywnym zwiększyły swój udział w rynku o około 5 proc. A auta elektryczne aż o ponad 50 proc. Dlatego też OMODA 5 EV trafi na polski rynek w drugiej kolejności.

OMODA 5 ICE – jaki będzie pierwszy wariant? 

suv-omoda-w-europie
fot. Chery

Omoda 5 będzie napędzana silnikiem benzynowym 1.6 TGDi o mocy 197 koni mechanicznych. Jednostka będzie połączona z 7-stopniową automatyczną skrzynią DCT (dwusprzęgłowa) i napędem na przednią oś. Maksymalny moment obrotowy wyniesie 290 Nm, a przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h potrwa 7,8 sekundy.

SUV ma nowoczesny wygląd, który nadaje charakterystyczny grill z wlotami w kształcie diamentów oraz pełne oświetlenie LED z przodu i z tyłu. Środek auta również jest zaprojektowany tak, aby zapewnić podrózującym odpowiednią przestrzeń w środku i wygodę. Przy tym samochód pozostaje na tyle kompaktowy, aby jazda po mieście nie była problemem.

Samochód mierzy 4400 mm długości, 1825 mm szerokości, 1588 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2630 mm. SUV Omoda 5 ICE w standardzie będzie wyposażony m.in. podwójne wyświetlacze LCD o przekątnej 10,25 cala, inteligentny asystent głosowy, adaptacyjny tempomat oraz fotele obszyte sztuczną, ekologiczną skórą. Kierowca ma również do dyspozycji 360-stopniową kamerę cofania oraz dostęp bezkluczykowy w standardzie.

suv-omoda-w-europie
fot. Chery

Nadwozie jest wykonane w większości z aluminium, a do łączenia elementów wykorzystywana jest technologia nitowania i klejenia wywodząca się z przemysłu lotniczego. Jest to najbardziej ekologiczny sposób, który pozwala zaoszczędzić do 70 proc. energii w porównaniu z tradycyjnym spawaniem. A cały proces jest wolny od zanieczyszczeń. Do malowania modelu wykorzystywany jest najbardziej zaawansowany na świecie system natrysku suchej farby. Posiada 95-procentowy współczynnik recyklingu powietrza i 60-procentową oszczędność energii.

Podczas projektowania kluczowy był aspekt bezpieczeństwa – potwierdza to otrzymanie 5-ciu gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. W teście zderzeniowym zapewnia ochronę dorosłym i dziecom w środku na poziomie 87 proc. OMODA 5 jest wyposażona w m.in. w elektroniczny program stabilizacji jazdy, wykrywanie martwego pola, czy system monitorowania jazdy. Jest też system wymijania, ostrzegania przed kolizją oraz autonomicznego hamowania awaryjnego.

suv-omoda-w-europie
fot. Chery

SUV Omoda 5 ICE – gdzie powstaje? 

Ale SUV jest przystosowany do europejskich standardów. Został opracowany przy współpracy inżynierów w laboratorium R&D we Frankfurcie, którzy wzięli pod uwagę wymagania Europejczyków podczas projektowania auta.

Model, który trafi na polski rynek jest składany w głównej fabryce OMODA w Wuhu, w chińskiej prowincji Anhui. Oprócz niej są jeszcze trzy inne fabryki w Chinach oraz sześć w innych krajach, co daje łącznie dziesięć placówek. Każda z nich ma możliwość wyprodukowania 300 000 modeli rocznie, co odpowiada jednemu modelowi zjeżdżającemu z linii montażowej co minutę.

suv-omoda-w-europie
fot. Chery

Co więcej, fabryka w Wuhu jest jedną z najbardziej nowoczesnych fabryk na świecie. Jest też pierwszą w Azji, którą wyposażono w laboratorium pomiaru hałasu i drgań (NVH) oraz laboratorium zderzeniowe. Ponadto, laboratorium NVH pozwala na testowanie nowych rozwiązań pod kątem komfortu. Dzięki temu udało się zredukować głośność silnika modeli OMODA na biegu neutralnym do 34 decybeli.

Ponadto, cały proces produkcji w głównej fabryce w Wuhu jest w pełni zautomatyzowany. Produkcją zajmuje się ponad 100 robotów, które odpowiadają również za kontrolę parametrów i pomiary ze 100-procentową dokładnością. Choć polskie ceny samochodu pozostają niewiadomą, w swojej ojczyźnie SUV wyceniony jest na zaledwie 60 000 złotych. To powinno zagwarantować niezwykle konkurencyjne ceny również na naszym rynku.

Przeczytaj również