Ten nowy sedan będzie sprzedażowym hitem
Ten sedan na pewno nie wygląda tanio, a w porównaniu chociażby do Octavii, dokładnie taki jest. W zeszłym roku dzięki niższym cenom wyprzedził czeskiego konkurenta w stosunku 17:1. Teraz zmierza także za granicę. Poza Chinami nie będzie aż tak tani, ale wciąż będzie znacznie tańszy niż Octavia.
Chiński producent samochodów pod nazwą Emgrand zaczął w 2010 roku oferować 4,4-metrowy hatchback, jak i 4,6-metrowy sedan. W 2021 roku pojawiła się już czwarta generacja tego samochodu, która technicznie nie ma nic wspólnego ze swoimi poprzednikami.
Obecny Emgrand korzysta z nowoczesnej platformy BMW. Choć rozstaw osi pozostał ten sam, nowa architektura umożliwiła poszerzenie rozstawu kół. Dzięki temu samochód oferuje lepszą stabilność i więcej miejsca niż jego poprzednik. Ma pod maską podobny 1,5-litrowy silnik, ale to zupełnie nowa generacja jednostki. Nie ma on zawrotnej dynamiki, bo wytwarza 114 KM i dysponuje momentem 147 Nm.
Wygląda naprawdę świeżo
Nadwozie wygląda sportowo i elegancko, jednak wewnątrz Geely postawiło na minimalizm. Tak więc za kierownicą znajdziemy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, natomiast środek deski rozdzielczej zdobi 10,25-calowy ekran multimediów. Poza tym, drążek zmiany biegów zarówno w manualu jak i automacie, kilka przycisków na tunelu środkowym i nic więcej, co zakłócało by nam odbiór. Nawet nawiewy klimatyzacji są wkomponowane w taki sposób, że prawie ich nie widać.
W środku docenimy jednak dużą ilość miejsca i lepszą izolację akustyczną. Podczas delikatnej jazdy hałas w kabinie wynosi tylko 37 dB. Dzięki lepszej aerodynamice mamy też niższy współczynnik oporu powietrza. Każda podróż powinna być więc bardziej komfortowa, za czym stoi także montaż przednich kolumn MacPhersona i tylnego półniezależnego zawieszenia.
Skoda wciąż dużo, dużo droższa
Emgrand od dawna jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów tego typu na chińskim rynku i nawet ta nowość nie narusza tradycji poprzedników. W ubiegłym roku w Chinach kupiło ją prawie 160 tys. nabywców, czyli 17,1 razy więcej niż Skoda Octavia (9347 sprzedanych egzemplarzy). Konkurencja Geely jest dostępna od 87 000 juanów (ok. 56 000 zł), co jest ogromną różnicą w porównaniu do podobnej wielkości Octavii.
Ale co w tej chwili najważniejsze, nowy Emgrand w końcu dotarł do Europy. Nic dziwnego, że zaczął być oferowany jako pierwszy w Rosji, gdzie jest dostępny od 2,2 miliona rubli. Nie jest tani w przeliczeniu (ok. 136 000 zł), ale kurs rubla mówi wiele. A porównanie z Octavią powie więcej. Ta ostatnia wciąż jest dostępna od 2 613 000 rubli, co czyni Emgranda o 16 procent tańszym od bazowego wariantu z rosyjskim odpowiednikiem silnika 1.0 TSI.