Nowy Diesel już pojawia się na stacjach
Unia Europejska podjęła już decyzję. Od 2035 roku sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel zostanie zakazana. Przejście na pojazdy napędzane bateriami i wodorem ma ograniczyć emisję CO2. Ale wielu pokłada nadzieję w paliwach eFuels nowej generacji.
Choć w zeszłym tygodniu UE podjęła ważny krok w stronę zakazu, w 2026 roku dokona ponownej oceny i być może zmieni przepisy. Wiele zależy od tego, czy nowe paliwa byłyby wykorzystywane dla wszystkich samochodów, czy tylko dla konkretnych grup. A także w jakich ilościach.
Na rynku pojawiają się także nowe biopaliwa, które różnią się od eFuels tym, że nie są syntetyczne. A pochodzą z odpadów roślinnych. Jednym z najnowszych, jakie pojawiło się w Europie, jest Diesel HVOlution. To hydrafinowany olej roślinny.
Nie wszystkie silniki będą kompatybilne
HVOlution firmy Eni to biopaliwo składające się w 100% z czystego HVO. Jest to odnawialny olej napędowy produkowany z surowców odpadowych i resztek roślinnych. A także z olejów wytwarzanych z upraw, które nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Nowy Diesel jest już dostępny we Włoszech, gdzie rozpoczyna się pierwsza faza testów.
Aby to osiągnąć, firma podpisała globalne umowy i partnerstwa w różnych krajach afrykańskich, w tym w Kenii, Mozambiku, czy Kongo. W rzeczywistości w tej części globu Eni rozwija sieć agro-hubów, w których będą produkowane oleje roślinne. Po przetworzeniu we włoskich rafineriach – HVO jest produkowany w Gela – tchną one życie w biopaliwa, które będą mogły być stosowane w kompatybilnych silnikach.
Nie jest to paliwo o zerowym śladzie węglowym, ale według pierwszych informacji opublikowanych przez firmę obiecuje zmniejszenie emisji CO2 o 60-90%. Samochody, które mogą korzystać z tego paliwa, to auta najnowszej generacji. Są to przede wszystkim diesle Grupy VW, a więc wszystkie TDI, zarówno 2-litrowe, jak i 3-litrowe. Tak 4-cylindrowe jak i V6. Kilka silników wysokoprężnych Toyoty również jest kompatybilnych z HVO. M. in. te montowane w furgonetce Proace lub nowym pickupie Hilux. Kompatybilne są także diesle produkowane przez Stellantis, w szczególności marek Peugeot i Citroen.