Nowy rewolucyjny Diesel HVO już dostępny na stacjach. Nie wszyscy kierowcy będą mogli go zatankować

Nowy olej napędowy pojawia się już na stacjach benzynowych. Diesel HVO, bo tak się nazywa, ma pomóc w zmniejszeniu szkodliwych emisji spalin i być alternatywą dla samochodów elektrycznych. Paliwa nowej generacji produkowane są w laboratoriach i w porównaniu z paliwami kopalnymi mają na celu neutralizację emitowanego CO2 poprzez zbilansowanie go z tym odejmowanym w procesie wytwarzania. 

diesel, benzyna, LPG taniej od 1 stycznia
Podaj dalej

Nowy Diesel już pojawia się na stacjach

diesel paliwo stacja
fot. freepik

Unia Europejska podjęła już decyzję. Od 2035 roku sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel zostanie zakazana. Przejście na pojazdy napędzane bateriami i wodorem ma ograniczyć emisję CO2. Ale wielu pokłada nadzieję w paliwach eFuels nowej generacji. 

Choć w zeszłym tygodniu UE podjęła ważny krok w stronę zakazu, w 2026 roku dokona ponownej oceny i być może zmieni przepisy. Wiele zależy od tego, czy nowe paliwa byłyby wykorzystywane dla wszystkich samochodów, czy tylko dla konkretnych grup. A także w jakich ilościach. 

Na rynku pojawiają się także nowe biopaliwa, które różnią się od eFuels tym, że nie są syntetyczne. A pochodzą z odpadów roślinnych. Jednym z najnowszych, jakie pojawiło się w Europie, jest Diesel HVOlution. To hydrafinowany olej roślinny. 

Nie wszystkie silniki będą kompatybilne

benzyna diesel ceny paliw
fot. freepik

HVOlution firmy Eni to biopaliwo składające się w 100% z czystego HVO. Jest to odnawialny olej napędowy produkowany z surowców odpadowych i resztek roślinnych. A także z olejów wytwarzanych z upraw, które nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Nowy Diesel jest już dostępny we Włoszech, gdzie rozpoczyna się pierwsza faza testów. 

Aby to osiągnąć, firma podpisała globalne umowy i partnerstwa w różnych krajach afrykańskich, w tym w Kenii, Mozambiku, czy Kongo. W rzeczywistości w tej części globu Eni rozwija sieć agro-hubów, w których będą produkowane oleje roślinne. Po przetworzeniu we włoskich rafineriach – HVO jest produkowany w Gela – tchną one życie w biopaliwa, które będą mogły być stosowane w kompatybilnych silnikach.

Nie jest to paliwo o zerowym śladzie węglowym, ale według pierwszych informacji opublikowanych przez firmę obiecuje zmniejszenie emisji CO2 o 60-90%. Samochody, które mogą korzystać z tego paliwa, to auta najnowszej generacji. Są to przede wszystkim diesle Grupy VW, a więc wszystkie TDI, zarówno 2-litrowe, jak i 3-litrowe. Tak 4-cylindrowe jak i V6. Kilka silników wysokoprężnych Toyoty również jest kompatybilnych z HVO. M. in. te montowane w furgonetce Proace lub nowym pickupie Hilux. Kompatybilne są także diesle produkowane przez Stellantis, w szczególności marek Peugeot i Citroen.

Przeczytaj również