Niezwykle piękna i rzadka Skoda 1100 MBX
Skoda 1000 MB to jeden z piękniejszych samochodów czeskiego producenta, jaki powstał w czasach PRL. Pierwsza Skoda z silnikiem z tylu i napędem na tylną oś powstawała w Czechosłowacji. Ten egzemplarz nie był jednak specjalnie rzadki, bo trafił w ręce aż pół miliona klientów. Część z nich jest zachowana w dobrym stanie, ale dziś nie jest już częstym widokiem.
Skoda MBX miała być kolejnym w rywalizacji wyścigowej samochodem obok modeli 1000 i 1100 MB. Podczas prac rozwojowych stwierdzono jednak, że z przyczyn technicznych zbudowanie takiego samochodu nie będzie realne. Głównym powodem było to, że karoseria nie była zbyt mocna, aby nie pękała i nie skręcała. Z kabrioletu samochód stał się więc dwudrzwiowym, sportowym autem z twardym dachem.
W porównaniu do prototypowych kabrioletów, z których powstało zaledwie kilka sztuk, nadwozie tutaj było sztywniejsze dzięki dachowi. Nie pękało, ale jego sztywność zostawiała wiele do życzenia. Jeśli samochód nie stał płasko, nie można było zamknąć drzwi… Woda przeciekła do samochodu, więc musiał być on wykańczany ręcznie – to spowodowało wzrost kosztów produkcji. Mimo tych wszystkich problemów, Skoda 1000 MBX została wprowadzona na rynek w 1967 roku. Zgodnie z planem udało się ukończyć wszystkie 50 000 egzemplarzy – głównie na eksport.
Moc „zawrotna”
Specyfikacje techniczne modelu 1000 MBX były bardzo zbliżone do standardowego pakietu czterodrzwiowego. Za tylną osią znajdował się rzędowy 4-cylindrowy silnik montowany wzdłużnie. Miał pojemność 988 cm3 i oferował 42 KM. Od 1968 roku rozpoczęto również produkcję 1100 MBX, gdzie liczba oznaczała wzrost pojemności silnika – miał teraz 1107 cm3 i 52 KM.
Wiele problemów technicznych powodowało, że początkowe zainteresowanie osłabło. To oznacza, że model 1100 MVX powstał tylko w około 2500 egzemplarzy. Ta Skoda ma już ponad 50 lat, więc naturalnie większość egzemplarzy uległa zniszczeniu. Częstym problemem była oczywiście korozja. Skoda nie sprzedawała też części do MBX, więc naprawianie tego auta było wyjątkowo utrudnione.
Najpiękniejszy egzemplarz jest na sprzedaż
W efekcie, w Czechach zachowało się do dziś około 50 egzemplarzy, a jeden z nich trafił na sprzedaż. Jest to samochód w dość nietypowym, kremowym kolorze, którego dokładne pochodzenie nie jest znane. Skoda jest po gruntownym remoncie i wydaje się być w idealnym stanie.
Samochód jest na oryginalnych tablicach rejestracyjnych, co tylko zwiększa jego wyjątkowość. Skoda jest wystawiona za 1,6 miliona koron, czyli około 300 tys. złotych. Tańsze 1100 MB można kupić za lepsze pieniądze, ale samochód nie będzie nawet w połowie tak unikatowy.