To kombi jest idealne
Zasłynął jako ideał niemieckich taksówkarzy i wcale nie przez przypadek. To kombi od Mercedesa będzie służyło naprawdę długo, a dziś można kupić je za stosunkowo niewielkie pieniądze. Ceny zaczynają się już od 22 tys. złotych.
Pierwsza generacja Mercedesa Klasy E ochrzczona W124 została wprowadzona na rynek już w 1993 roku. Od ten czasu model stał się najbardziej udanym Mercedesem w gamie, mając na swoim koncie ponad 13 milionów rejestracji w 2016 roku. Od tego czasu sprzedaż wzrosła, a obecny W213 w samej Europie dotarł do ponad 400 000 klientów w trakcie ostatnich czterech lat. Podobnie jak w poprzednich latach, większość z nich to głównie niemieccy taksówkarze.
To właśnie u naszych zachodnich sąsiadów E Klasa stała się symbolem przewozów, podobnie jak w Polsce… Skoda Fabia? Z tego powodu wiele egzemplarzy przejeżdża rocznie nawet ponad 100 000 kilometrów, co niejako potwierdza jakość samochodu. Ale czy Klasa E naprawdę jest aż tak niezawodna? Czy trzeba obawiać się zakupu z drugiej ręki? To zależy od generacji, na którą się zdecydujesz.
Mercedes wciąż poprawiał E Klasę
Jeśli wybierzesz obecną generację W213, która jest produkowana od 2016 roku, będziesz miał do wyboru silniki o mocy od 150 do 612 KM. Producent kilkakrotnie wzywał samochody do serwisu – czy to wyciek z turbosprężarki i związane z tym zagrożenie samozapłonem, czy kiepskie oparcia tylnych siedzeń albo zepsute wspomaganie kierownicy.
W ramach długoterminowych testów portal Auto Bild przejechał tym kombi 100 000 km. Dziennikarze zauważyli problemy z anteną systemu nawigacji i klimatyzacją. Konieczna była wymiana kompresora, co w przypadku skomplikowanej komory silnika nie jest łatwe, ani tanie.
Jeśli nie stać cię na generację W213, która wciąż jest dosyć droga, warto cofnąć się jeszcze bardziej. Poprzednia, ale wciąż nowoczesna generacja W212 może służyć ci przez wiele lat bez żadnych problemów. Kombi było produkowane w latach 2009-2016 i oferował od 136 do 585 KM. Podobnie jak jego następca, samochód miał niezwykle wytrzymałe reflektory. Wydech był bezproblemowy.
Luksus i bezpieczeństwo
Należy jednak uważać na wycieki oleju, które występują częściej niż przy generacji W213. Reklamacje dotyczyły też hamulca postojowego i przewodów hamulcowych. Należy też sprawdzić zawieszenie oraz historię serwisową. Ta generacja też kilka razy była wzywana do serwisu, m. in. za sprawą nieoczekiwanego uruchomienia poduszki powietrznej.
Na tym kończy się lista problemów i błędów. Obie generacje, zwłaszcza kombi, są dodatkowo niezwykle przestronne. Oba otrzymały również 5-gwiazdkową ocenę Euro NCAP, więc na pokładzie czeka cię nie tylko wspaniały luksus, ale też najwyższe bezpieczeństwo. W przypadku generacji W212 ceny zaczynają się już od 22 tysięcy złotych, czyli naprawdę niewiele. I nawet jeśli taki egzemplarz będzie miał dużo kilometrów na przebiegu, to nie szkodzi. Samochód wytrzyma naprawdę długo.