Nie tylko Diesel, ale i… opony
Oprócz silnika spalinowego, takiego jak benzyna, czy Diesel, również inne elementy naszych samochodów emitują drobne cząsteczki. Jednym z nich są opony.
Cząsteczki emitowane przez opony coraz częściej wyodrębniane są przez organizacje ekologiczne, które bez wahania ostrzegają władze o ich szkodliwości. Jak widać, Diesel to nie wszystko.
KIEROWCO! WIELKA PROMOCJA NA OPONY. SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY
Aby walczyć z tymi cząsteczkami, zespół studentów o nazwie „The Tire Collective” opracował system zbierania drobnych cząstek mikroplastików emitowanych przez opony. Ma on zapobiegać ich uwalnianiu bezpośrednio do naszego otoczenia.
Będzie drożej
Według grupy studentów pył emitowany przez tarcie między oponą. Drogą jest drugim co do wielkości zanieczyszczeniem jeśli chodzi o mikroplastik. Ten problem nie zniknie razem z zakazem silników typu Diesel, bowiem samochody elektryczne również potrzebują opon. Co więcej, cięższe akumulatory pokładowe i duży moment obrotowy silników elektrycznych spowodują wzrost emisji tych pyłów.
Studenci opracowali więc system wychwytywania cząstek dzięki swoistemu dyfuzorowi z elektrostatycznymi płytkami. Umożliwia on bezpośrednie przyciąganie cząstek do małego pojemnika. Ten z kolei może być opróżniony podczas różnych faz konserwacji samochodu. System ma być zasilany bezpośrednio przez alternator.
To na razie tylko prototyp, ale grono studentów już doczekało się uznania ich pomysłu przez jury prestiżowego konkursu „James Dyson Award” utworzonego w 2004 roku i skierowanego bezpośrednio do studentów. Cóż, wszystko to brzmi bardzo pięknie, jednak z pewnością będziemy musieli za to zapłacić krocie.
KIEROWCO! WIELKA PROMOCJA NA OPONY. SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY