Najbardziej awaryjne: benzyna i Diesel
W obecnej sytuacji rynkowej można łatwo ulec pokusie i szukać korzystnych ofert, których w innych okolicznościach nawet byśmy nie rozważali. Samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel są horrendalnie drogie, ale nad niektórymi zakupami warto zastanowić się dwa razy.
Niezależnie od tego, czy myślisz o zakupie nowego, czy używanego samochodu, niemiecki raport TUV zawsze jest punktem odniesienia. Niewiele badań jest w stanie tak dobrze pokazać potencjalne problemy z samochodami wszelkiego rodzaju. Opiera się on na wynikach niemieckich kontroli technicznych, których w ostatnim przypadku – używanych benzyniaków i samochodów z silnikiem Diesel – wykonano prawie 10 milionów.
Zazwyczaj skupiamy się na najbardziej niezawodnych samochodach, wszelkiego rodzaju i w różnym wieku. Tym razem jednak warto przyjrzeć się starszym, używanym samochodom, które wypadają w tych rankingach najgorzej. Poniżej prezentujemy listę najbardziej wadliwych samochodów, niezależnie od wieku, w kolejności alfabetycznej.
BMW Serii 5 i 6
Seria BMW 5 i pokrewna „szóstka” nigdy nie wypadały w rankingach zbyt dobrze. Ich obecność w tej liście może być jednak sporą niespodzianką. Oba samochody zajmują ostatnie miejsce wśród 4- i 5-latków z aż 16,8-procentową awaryjnością. Wynika to głównie z problemów z amortyzatorami i sprężynami, które spowodowane są sporą masą samochodów obu serii.
Dacia Dokker
Obecność rumuńskiej marki wśród listy najgorszych nie jest zaskoczeniem. Dokker ma awaryjność na poziomie 16% (auta 4- i 5-letnie) i nawet 21,7% (auta 6- i 7-letnie). Za największe problemy odpowiadają podwozie, światła i układ kierowniczy. Klienci narzekają też na mechanizm drzwi przesuwnych, który bardzo często się psuje.
Dacia Duster
Wśród 2- i 3-latków Duster ma 11,4% awaryjności, ale w większości roczników i typów silnika radzi sobie słabo. Cierpi na te same problemy, co swoje siostrzane modele. Ponadto, trzeba liczyć się z ubytkiem oleju, szczególnie w 1,5-litrowym silniku typu Diesel. Krytyka dotyczy również układu wydechowego i ramy siedzeń.
Dacia Logan
Najstarszy i jednocześnie najgorszy rumuńskie samochód. W jego przypadku tak naprawdę nie ma znaczenia, ile ma lat. Poza hamulcami, nie ma dziedziny, w której nie jest krytykowany. Dla aut 2- i 3-letnich awaryjność jest na poziomie 11,6%, gdzie dla 10- i 11-letnich aut jest to już 34%.
Fiat Panda
Potwierdzając stereotypy, Włoch ma problematyczne amortyzatory, a także czujniki wału i częste awarie pompy paliwa. Krytyka dotyczy również świateł lub hamulca postojowego, należy również wziąć pod uwagę korozję. Wskaźnik awaryjności wynosi 29,6% dla aut 8- i 9-letnich, a także 34% (poziom Dacii Logan!) dla aut 10- i 11-letnich.
Fiat Punto
Drugi reprezentant Włoch notuje 23,2% wśród aut 6- i 7-letnich, ale nawet w innych grupach wiekowych nie wydaje się być najbardziej solidnym samochodem. Ze swoim rodzeństwem dzieli problemy z hamulcami i amortyzatorami. Więcej krytyki wymierzone jest jednak w środę świateł. W przypadku aut z 1,3-litrowym silnikiem typu Diesel trzeba liczyć się ze zmianą układu dystrybucji.
Kia Picanto
Nikt nie spodziewałby się, że Koreańczycy znajdą się wśród najgorszych, ale Picanto ma awaryjność na poziomie 33,7% wśród aut 10- i 11-letnich. Krytyka dotyczy świateł, hamulca ręcznego czy nadmiernej utraty oleju, ale dodatkowo dochodzi do znacznej korozji tarcz hamulcowych.
Renault Kangoo
Kangoo często pojawia się wśród najgorszych ze wskaźnikami wynoszącymi 9,2% (2- i 3-latki), 22,1% (6- i 7-letnie) oraz 31,8% (8- i 9-letnie). Wynika to z korozji wydechu, złych świateł lub hamulców. „Ciekawym” problemem jest częsta wymiana poduszek powietrznych.
Volkswagen Sharan
Niemiecki minivan również nie może poszczycić się najlepszymi wynikami niezawodności. W przypadku aut 4- i 5-letnich awaryjność wynosi 16,4%. Należy wziąć pod uwagę korozję tylnych drzwi, awarię bocznych przesuwnych, czy wycieki oleju. Korozja wpływa również na sprężyny, ale słabe jest całe podwozie.