Benzyna i Diesel w jednym! Mazda opatentowała rewolucyjny, dwusuwowy silnik - "to jest przyszłość!"

Mazda opatentowała bardzo zaawansowaną konstrukcję 2-suwowego silnika z doładowaniem. To wyjątkowy projekt, który ma stać się melodią przyszłości. Choć w ciągu ostatnich 50 lat silniki dwusuwowe stopniowo wypadały z łask, możliwe, że producenci wkrótce do nich wrócą. Jak to dokładnie ma działać i na czym polega rewolucja?

benzyna-diesel-w-jednym-mazda
Podaj dalej

Trochę benzyna, trochę Diesel – to przyszłość?

mazda-dwusuwowy-silnik-benzyna-diesel

Silniki dwusuwowe charakteryzują się doskonałym stosunkiem mocy do masy i często są znacznie prostsze niż ich czterosuwowe odpowiedniki. Mają również tendencję do sporych problemów z powodu wysokiej emisji i wąskich zakresów mocy. Mazda wciąż jednak wierzy w tę technologię i właśnie opatentowała nową konstrukcję. 

Projekt czerpie z opracowanej przez Mazdę technologii Skyactiv X i obiecuje „ulepszone zużycie paliwa”. Nie wiemy jednak, od czego ma być ono lepsze… Istniejący silnik czterosuwowy firmy wykorzystuje zaawansowany system zapłonu samoczynnego ze sterowaniem iskrowym. Dzięki temu może napędzać silnik uboższą mieszanką paliwowo-powietrzną w celu poprawy wydajności. Przy tym wszystkim silnik zachowuje tradycyjny zapłon iskrowy do pracy przy dużym obciążeniu.

Dwusuwowa konstrukcja realizuje ten sam pomysł, mając na celu pracę w trybie zapłonu samoczynnego w celu uzyskania wydajności podczas przełączania za zapłon iskrowy przy wyższych obciążeniach silnika. Nowy silnik ma sprężarkę napędzaną z wału korbowego, która pomaga w oczyszczaniu – procesie, w którym spalona mieszanka jest wyrzucana, a mieszanka świeżego powietrza i paliwa trafia do silnika. 

mazda

Turbosprężarka bardzo pomocna

W konstrukcji silnika dwusuwowego zawory wydechowe i wlotowe są otwarte przynajmniej częściowo jednocześnie. Posiadanie doładowania wtłaczającego świeże powietrze do silnika bardzo pomaga w całym procesie. 

W silniku zastosowano również zmienne fazy rozrządu w celu kontrolowania efektywnego stopnia sprężania. To z kolei pomaga silnikowi powstrzymać stukanie poprzez zostawienie otwartego zaworu dolotowego przez dłuższy czas. Normalnie spowodowałoby to wepchnięcie powietrza doładowującego z powrotem do wlotu, ale doładowanie pomaga temu przeciwdziałać. 

Mazda wprowadzi to rozwiązanie?

Mazda CX-3 Samochody z niemiec

To kolejny wysiłek Mazdy, aby utrzymać silniki spalinowe w coraz bardziej restrykcyjnym środowisku pod względem wydajności, oszczędności paliwa i emisji. Na tym etapie nie jest jasne, do czego konkretnie może być używany ten silnik. Projekt dwusuwowy skłoni wielu do myślenia o motocyklach, choć Mazda nie ma tutaj żadnego realnego udziału. Innym pomysłem może być przedłużenie zasięgu hybrydowych pojazdów elektrycznych, chociaż firma wprowadziła już taki sprzęt na rynek wraz z MX -30.

Optymiści mogą liczyć na to, że będzie to ostatni taniec Mazdy w kwestii silnika spalinowego i zastąpi on czterosuwowe konstrukcję w popularnych samochodach. Odejście od czterosuwowego silnika na ten moment wydaje się być jednak niemożliwe do zrealizowania. Ale w przyszłości? Zobaczymy. 

Przeczytaj również