SUV-y dominują rynek hipersamochodów
![lamborghini-rekordowy-rok-2023](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F01%2Flamborghini-rekordowy-rok-2023-2.webp)
To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nam niemożliwe, dziś jest rzeczywistością. Niegdyś wydawało się nam, że nawet firmy takie jak Audi, czy BMW, nie będą miały nigdy w swojej ofercie „terenówek”. Samochody w nadwoziu typu SUV stały się jednak niezwykle popularne, a dziś produkują je nawet Ferrari czy Lamborghini.
Jak pokazują liczby sprzedażowe za 2023 rok, wprowadzenie na rynek SUV-a Lamborghini Urusa było strzałem w dziesiątkę. I choć możemy kłócić się, czy Urus jest ładny, czy jest prawdziwym Lambo, czy nie – liczby są nieubłagane. Klienci na całym świecie chętniej sięgają po Urusa niż po bardziej sportowe i mniej praktyczne modele.
Rekordowe liczby Lamborghini
![lamborghini-rekordowy-rok-2023](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F01%2Flamborghini-rekordowy-rok-2023-3.webp)
Jeśli cofniemy się o 25 lat do okresu przed przejęciem kontroli przez Audi, Lamborghini miało wówczas w swojej ofercie tylko jeden model – Diablo. Trafiał on rocznie do zaledwie kilkuset klientów na całym świecie. Ale nawet w bardziej nowoczesnych czasach, 10 lat temu, gdy istniały już dwa modele, produkcja wzrosła jedynie do kilku tysięcy sztuk. W roku 2023 Lamborghini pobiło jednak wszystkie rekordy.
Całkowita produkcja włoskiej firmy w 2023 roku wyniosła 10 112 sztuk. Oznacza to, że w całej 60-letniej historii Lamborghini po raz pierwszy przekroczyła magiczną liczbę 10 000. To wzrost aż o 10% względem poprzedniego roku. Co ciekawe, sukcesów tych nie można przypisać żadnemu ze sportowych samochodów, w tym hybrydowemu Revuelto, które zostało zaprezentowane w 2023 roku.
Jak już wspomnieliśmy, za większość ruchu w salonach Lambo odpowiadał SUV Urus. Choć samochód wciąż czeka na swój pierwszy facelifting, nadal cieszy się ogromną popularnością. SUV trafił do aż 6087 nowych klientów, podczas gdy z linii produkcyjnej zjechało w tym samym czasie 3962 egzemplarzy Huracana. Należy wspomnieć jednak, że również sportowy samochód odnotował wzrost w porównaniu do 2022 roku, kiedy było to 3113 egzemplarzy.
![lamborghini-rekordowy-rok-2023](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F01%2Flamborghini-rekordowy-rok-2023-4.webp)
Pożegnanie Aventadora
Większy z dwójki sportowych modeli został wycofany przez Lamborghini, które sprzedało tylko 12 egzemplarzy „zwykłego” modelu oraz 51 egzemplarzy edycji specjalnych, takich jak Countach. Samochody z silnikiem V12 stanowiły więc niewielki procent całkowitej produkcji.
Gdy jednak na rynku pojawi się następca Huracana – Revuelto – oraz zmodyfikowany i hybrydowy Urus, a także pierwszy w pełni elektryczny pojazd, liczba ta może jeszcze bardziej podskoczyć do góry.
Analiza danych według regionów pokazuje, że najwięcej samochodów Lamborghini sprzedało w regionie EMEA (Europa i Bliski Wschód). Liczba dostaw wzrosła tu o 14 procent do 3987 sztuk. Ameryka pozostała jednak niedaleko z tyłu z 3465 dostaw (wzrost o 9 procent).