Kierowco, masz starszą benzynę lub Diesel? Przygotuj się na utrudnienia w najbliższych tygodniach!

Kierowco, masz starszą benzynę lub Diesel? Przygotuj się na utrudnienia w najbliższych tygodniach!

Podaj dalej

Zima powoli odchodzi w zapomnienie, a kierowcy już szykują się na nadchodzące lato. Aby jednak nasze wakacyjne wycieczki mniejsze i większe mogły przebiegać bez utrudnień, należy się do tego odpowiednio przygotować. Jednym z elementów, które wymagają sprawdzenia po zimie w silnikach benzynowych i typu Diesel, jest chłodnica. Co musisz o niej wiedzieć?

Diesel i benzyna ci podziękują

diesel chlodnica plyn

Chłodnica w silnikach benzynowych i typu Diesel jest – w najprostszych słowach – wymiennikiem ciepła, który pomaga chłodzić jednostkę. W upalne, letnie dni, jej właściwy stan może być kluczowy dla naszego silnika. 

Podczas pracy silnik benzynowy i typu Diesel emituje dużo ciepła, szczególnie podczas dużych obciążeń. Aby złagodzić problem przegrzania silnika, samochód pompuje płyn chłodzący przez blok silnika, odbiera ciepło i odprowadza je na zewnątrz. 

Przegrzany płyn chłodzący przepływa przez chłodnicę, która wdmuchuje powietrze do płynu chłodzącego. Następuje operacja wymiany ciepła, a ciepło z płynu chłodzącego jest przezywane do powietrza na zewnątrz samochodu. 

intercooler diesel chlodnica

Chłodnica sama w sobie zaprojektowana jest w taki sposób, że posiada metalowe lamele, które umożliwiają szybkie przekazywanie ciepła do powietrza. Warto zauważyć, że w zależności od potrzeb, chłodnice mają różne konstrukcje, rozmiary i kształty. Ich funkcja, niezależnie od rozmiaru silnika benzynowego czy typu Diesel – jest taka sama. 

Jak zbudowana jest chłodnica?

Rdzeń – to prawdopodobnie największa część chłodnicy. Zawiera małe metalowe żebra osadzone na dużym metalowym bloku. Rdzeń ułatwia chłodziwie przenoszenie ciepła do powietrza wokół chłodnicy. 

Korek ciśnieniowy – w trybie chłodzenia układ zawsze pracuje pod wysokim ciśnieniem. Nasadka ciśnieniowa to element, który zwiększa ciśnienie przy pomocy sprężyny. Pamiętaj, aby nigdy nie zdejmować korka ciśnieniowego, gdy płyn chłodzący jest gorący! To może spowodować bardzo poważne oparzenia. 

Chłodnica skrzyni – ciepło usuwane z układu skrzyni biegów przez płyn chłodzący nie jest chłodzone przez tę samą część chłodnicy. Chłodnica przekładni to element, do którego odprowadzane jest ciepło płyny chłodzącego z układu przeniesienia napędu. 

Zbiorniki wylotowe i wlotowe – ułatwiają przepływ płynu chłodzącego z gorących części silnika benzynowego i typu Diesel do chłodnicy.

Zadbaj o nią!

Jak widzicie, chłodnica to bardzo skomplikowany element, o który należy zadbać, jeśli nie chcemy doprowadzić do przegrzania naszego układu napędowego. Przy następnej wymianie oleju, czy wizycie u mechanika, poproście profesjonalistę o sprawdzenie całego układu. W nadchodzące, upalne dni, może się to przydać! 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News