Paliwo – jak je oszczędzać?
Zużycie paliwa jest bezpośrednio związane z intensywnością pracy silnika. Jeśli nie ma potrzeby, nie ruszajmy z miejsca z większą intensywnością. Zwalniamy sprzęgło i przyspieszamy na tyle, aby płynnie włączać się do ruchu. Jeśli nie zachowamy rozsądku w tym względzie, będziemy odwiedzać stację benzynową i uzupełniać paliwo częściej, niż to potrzebne.
Jadąc autostradą lub drogą szybkiego ruchu unikajmy jazdy na gazie i hamulcu. Jeśli dojeżdżamy do wolniejszego pojazdu przed sobą, odpowiednio wcześniej puśćmy przepustnicę i pozwólmy sobie doturlać się do wolniejszego kierowcy. Dojeżdżanie do jego zderzaka i uderzenia w hamulce rujnuje dobre spalanie. Najlepsi kierowcy są płynni i wydajni w każdym wykonywanym ruchu.
Czasami podczas ruszania nasze opony kręcą się w miejscu. Unikajmy utraty przyczepności, bowiem każdorazowo tracimy na tym nasze cenne paliwo. Nie wspominając już o tym, że jest to zjawisko zupełnie niepotrzebne, niebezpieczne i źle wpływające na stan ogumienia.
Obciążenie silnika zależy od szybkości obrotu wału korbowego. Ten przekazuje moc silnika do przekładni, a następnie na koła. Prędkość wału korbowego mierzona jest w obronach na minutę, co widzimy na naszych deskach rozdzielczych.
Pełna kontrola
Manualna skrzynia biegów zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad obrotami. Możemy zwiększać i zmniejszać prędkość obrotową silnika poprzez wybór biegów. Im niższy bieg, tym wyższe obroty. Im wyższe obroty, tym większy moment obrotowy silnik wytwarza i zużywa więcej paliwa. Korzystając z manualnej skrzyni biegów wybierajmy wyższe biegi jak najszybciej. Optymalne punkty zmiany biegów będą różnić się w zależności od silnika.
Ogólna zasada jest jednak taka: jeśli mamy zbyt duże obroty, niż jest to konieczne, aby utrzymać stałą prędkość na drodze, włączamy następny bieg. Jeśli pedał gazu musi pozostać blisko podłogi, aby utrzymać prędkość, prawdopodobnie należy do zredukować bieg. Pamiętajmy, że zbyt wysoki bieg nie jest dobry ani dla silnika ani dla naszych finansów.
Ta technika pozwala oszczędzić najwięcej paliwa
Hamowanie silnikiem to jedna z najlepszych technik oszczędzania paliwa. Podczas dojazdu do skrzyżowania nigdy nie jedziemy na luzie! Nie dość, że jest to niebezpieczne, to spala dużo paliwa. Podczas hamowania silnikiem (redukowania kolejnych biegów) układ wtryskowy przestaje podawać paliwo. Pamiętajmy jednak, że technika ta działa tylko do poziomu około 1300 obr/min. Gdy obroty spadną poniżej tego poziomu, paliwo zacznie trafiać do cylindrów. Ta technika pozwala oszczędzić w mieście nawet 15% paliwa.