Kia i Hyundai z aktywną aerodynamiką?
Producenci cały czas szukają sposobów na to, aby usprawnić swoje samochody elektryczne. I o ile rozwój i poprawa baterii, czy akumulatorów są kluczowe, ważne są także zmiany w innych obszarach. Koreańscy producenci wprowadzą do swoich samochodów elektrycznych aktywne osłony powietrzne, które zwiększą zasięg i osiągi pojazdów elektrycznych.
Hyundai Motor Group właśnie zaprezentowało nową technologię poprawiającą zasięg samochodów elektrycznych. Active Air Skirt (AAS) pozwoli samochodom na baterie jeździć szybciej i dalej.
System składa się z osłon powietrznych przed przednimi oponami i za przednim zderzakiem. Minimalizują one turbulencje powodowane przez koła. Osłony włączają się przy prędkości przekraczającej 80 km/h i chowają się automatycznie, gdy prędkość spadnie poniżej 70 km/h. W testach na samochodzie Genesis GV60 technologia pozwoliła zmniejszyć współczynnik oporu powietrza CD o 0,008. W ten sposób opór powietrza zmniejszył się o 2,8 procenta.
Duże korzyści także przy wyższych prędkościach
Hyundai twierdzi, że najnowsza technologia AAS będzie zapewniać korzyści także przy wyższych prędkościach. Ruchome elementy zwiększają siłę docisku id działają także przy prędkościach przekraczających 200 km/h. Większość samochodów wyścigowych korzysta z podobnej technologii, jednak Hyundai zamierza korzystać z niej w wielu swoich produktach.
Sun Hyung Cho, szef grupy ds. rozwoju nadwozi mobilnych: – Oczekujemy, że technologia będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV-y, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę aerodynamiki.
Kluczowa jest jednak poprawa zasięgu
Choć właściwości jezdne i odczucia kierowcy są bardzo ważne, nikt nie ma wątpliwości, że kluczowy dla producentów będzie zasięg. To ta cecha samochodów elektrycznych wymaga ciągłej poprawy i może pomóc w zwiększeniu zainteresowania wśród klientów.
Technologia AAS nie powinna być zbyt zaskakująca dla tych, którzy śledzą rozwój samochodów grupy Hyundaia. Koreańczycy stosują podobną technologię przykładowo w modelu Ioniq 6. Otrzymał on aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne kół, czy reduktory odstępu między kołami i tylny spojler. Wszystko to właśnie w celu zmniejszenia współczynnika oporu powietrza i tym samym zwiększenia zasięgu samochodu.
Na chwilę obecną AAS jest w fazie rozwoju. Firma złożyła już wnioski patentowe zarówno w Korei Południowej, jak i Stanach Zjednoczonych. Według nieoficjalnych informacji technologia trafi do masowej produkcji po testach trwałości i wydajności. Nie jest więc jeszcze powiedziane, że na pewno zobaczymy ją w nowych samochodach marek Kia czy Hyundai.