Hamulce to najważniejszy układ twojego samochodu! Jak o niego zadbać? Większość możesz zrobić sam

Hamulce to obok opon drugi najważniejszy układ w całym samochodzie. Wyobraźcie sobie tylko drobną awarię w rozpędzonym aucie… Dlatego też warto dbać o niego ze szczególną troską, a większość napraw możesz wykonać tak naprawdę sam! 

Hamulce
Podaj dalej

Układ hamulcowy składa się z bardzo wielu elementów i na pozór jest dość skomplikowany. O hamulce możemy jednak zadbać na własną rękę, nawet jeśli nie mamy doświadczenia i zdolności w tej dziedzinie. 

Jak zbudowany jest układ hamulcowy?

Choć na rynku dostępnych jest dużo różnych systemów, zdecydowana większość samochodów ma hamulce tarczowe i układ hydrauliczny. W tym najbardziej popularnym systemie znajdziemy kilka kluczowych elementów, takich jak: 

  • pedał hamulca – to swoisty łącznik między kierowcą a całym układem
  • serwo hamulcowe – zwiększa siłę nacisku na pedał hamulca 
  • pompa hamulcowa – wytwarza niezbędne ciśnienie do funkcjonowania systemu
  • węże i przewody – rozprowadzają płyn hamulcowy
  • tłoczki – dociskają klocki hamulcowe do tarcz
  • zaciski – to obudowa dla tłoczków i klocków, dociskająca jeden z tłoczków do tarczy
  • klocki – są dociskane do tarczy hamulcowej po wciśnięciu pedału hamulca 
  • tarcze – zamontowane są na piaście koła i obracają się razem z nią

W starszych samochodach, najczęściej na tylnej osi, możemy znaleźć także hamulce bębnowe. Ten system ma szczęki hamulcowe instalowane wewnątrz bębna, razem z cylinderkiem hamulcowym. W hamulcu ręcznym, zamiast siłownika hydraulicznego, znajdziemy linkę. 

Hamulce w twoim samochodzie są stosunkowo proste. Po naciśnięciu pedału hamulca, układ ciśnieniowy płynu hamulcowego mechanicznie lub elektronicznie popycha tłok przez pompę główną. Ta tłoczy płyn do zacisków, a te z kolei dociskają klocki hamulcowe. Tarcie na tarczy zmniejsza z kolei prędkość pojazdu. 

Aby sprawdzić kondycję płynu hamulcowego należy sprawdzić temperaturę wrzenia lub poziom wilgoci w płynie. Ta prosta czynność wymaga jednak specjalnego przyrządu, który powinniście dostać w każdym sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi w cenie kilkudziesięciu złotych. Jeśli urządzenie pokaże wynik negatywny, musimy wymienić płyn hamulcowy w naszym układzie. 

Jak zadbać o swoje hamulce?

1. Płyn hamulcowy 

Należy wymieniać go średnio co 2-3 lata. To niewielki koszt, a pozwoli utrzymać nasze hamulce w dobrej kondycji. Płyn hamulcowy jest odpowiedzialny za wchłanianie wilgoci wydostającej się z przewodów. Po pewnym czasie stężenie wody w płynie wzrośnie, a temperatura wrzenia obniży się. Dlatego tak ważne jest, aby co 2-3 lata go wymienić. 

Płyn hamulcowy to rodzaj płynu hydraulicznego, który znajduje się pod stałym ciśnieniem w układzie hamulcowym pojazdu. Sam płyn może być oparty na silikonie lub glikolu w swoim składzie i występuje w kilku różnych odmianach. 

2. Przewody hamulcowe 

To kolejny bardzo ważny element, wykonany z gumy i innych polimerów. Są one narażone na zużycie i z biegiem czasu tracą elastyczność. Jeśli przewody będą zbyt twarde, nie będą w stanie neutralizować wysokiego ciśnienia wytworzonego w układzie. 

3. Tarcze i klocki 

O tym kierowcy pamiętają najczęściej, ale też zdarza się nam o tym zapomnieć. Regularnie dokonuj pomiaru grubości tarcz i klocków, a w razie potrzeby wymień je. Jeśli dojdzie do nadmiernego zużycia, tarcze mogą pęknąć. 

hamulce-kontrolka

Kontrolka płynu hamulcowego 

Jeśli niektóre elementy układu hamulcowego będą nieszczelne, na naszej desce rozdzielczej pojawi się kontrolka poziomu płynu hamulcowego. Jeśli samochód stał zaparkowany przez dłuższy czas w jednym miejscu, możemy zauważyć pod nim plamy w kolorze żółtym, bursztynowym, różowym, szarym, niebieskim lub fioletowym – zwykle w okolicach kół.

Możesz poczuć, że twój samochód „ściąga” na lewo lub prawo – takie zachowanie będzie oznaką zablokowanego zacisku. Podobne objawy pojawiają się, gdy na klocki przedostanie się olej. 

Przyczyny awarii 

Jak w przypadku zdecydowanej większości układów w naszym samochodzie, awarie spowodowane najczęściej są zaniedbaniem terminowej wymiany elementów. Zablokowany zacisk może przez dłuższy czas powodować nierównomierne zużycie klocków i zniszczenie tarcz hamulcowych. Niewymieniane przewody i uszczelki mogą pękać, powodując wyciek układu. 

Pamiętajmy, że jak każdy układ, również hamulce, narażony jest na nieustanne przedostawanie się brudu, wilgoci, korozji i zanieczyszczeń. 

Jak wymienić tarcze i klocki samodzielnie?

Aby samodzielnie wymienić tarcze i klocki hamulcowe, będziemy potrzebowali odrobinę sprzętu. Przygotujmy grzechotkę, przedłużkę, nasadkę 18mm, a także końcówkę imbusową 7 mm i klucz imbusowy 6 mm. Potrzebne będą też szczypce długie, nożyce, młotek, śrubokręt, podnośnik, szczotka druciana i klucz do kół. 

Zaparkuj swój samochód na równym podłożu, zaciągnij hamulec ręczny i poluzuj nakrętki na kole, które zamierzasz ściągać jako pierwsze. Patrząc na swój układ hamulcowy z góry, zobaczysz śrubę 18 mm i trochę czarnej sumy – zdejmij sprężynę zacisku hamulcowego, a następnie wybij kapturki ochronne przewodów zacisku. 

Następnie poluzuj i usuń bolce przewodników zacisku za pomocą palanta NR7. Aby ułatwić sobie zadanie, cofnij klocek hamulcowy do zacisku, na tyle daleko, aby umożliwić podniesienie zacisku tarczy. Teraz możesz zdjąć zacisk z tarczy, powinno to być łatwe. Aby wymienić tarcze, musisz zdjąć także wspornik zacisku hamulcowego za pomocą nasadki NR18. 

Za pomocą klucza imbusowego 6 mm odkręć śrubę mocującą tarcze. Będzie to wymagało trochę siły. Po wyjęciu piasty, wyczyść ją za pomocą szczotki drucianej – teraz możesz przygotować się do montażu. Umieść tarcze na piaście i wyrównaj otwór na śrubę mocującą, włóż ją i dokręć. Następnie umieść klocek na podkładce w zacisku i zamontuj go w taki sam sposób, w jaki go zdjąłeś. 

Upewnij się, że tarcza obraca się swobodnie. Po wykonaniu tych wszystkich kroków, załóż koło i gotowe!

Nie ma ważniejszego dla bezpieczeństwa naszych podróży i właściwej eksploatacji elementu samochodu niż jego hamulce. Bez nich nie wyobrażamy sobie nawet najkrótszej podróży, a płyn hamulcowy, tarcze, klocki, czy przewody są kluczowe dla poprawnego działania całego układu.

Źródło:
https://www.autodoc.pl/czesci-zapasowe/uklad_hamulcowy

Przeczytaj również