Ford wprowadza rewolucyjną skrzynię biegów. To manual, ale bez sprzęgła!

Choć wydaje się, że manualna skrzynia biegów wkrótce odejdzie w zapomnienie, Ford bada rewolucyjne rozwiązanie. Amerykański producent chce wprowadzić do swoich samochodów tradycyjny lewarek… bez sprzęgła. 

Ford wprowadza rewolucyjną skrzynię biegów. To manual, ale bez sprzęgła!
Podaj dalej

Ford wprowadza rewolucyjne rozwiązanie

ford-manualna-skrzynia-biegow-bez-sprzegla

Wszystko po to, aby pozwolić kierowcom na odczucie tradycyjnej zmiany biegów, za które włączanie odpowiedzialna będzie elektronika. Spodziewamy się, że to rewolucyjne rozwiązanie Ford będzie stosował w swoich najbardziej sportowych modelach. 

W najbliższej przyszłości manualna skrzynia biegów może być już tylko wspomnieniem historii. Aby zmniejszyć stres, zwłaszcza w ruchu miejskim, ale także poprawić zużycie paliwa, producenci coraz częściej stawiają na automatyczną skrzynię biegów. W wielu modelach to już jedyna możliwa opcja, a klienci również chętnie sięgają po wygodniejszy tryb. 

Ale Ford nie chce jeszcze do końca żegnać się z tą technologią. Czas więc na jego ewolucję. A może nawet rewolucję?

Witryna Musclecarsandtrucks odkryła patent zarejestrowany przez Forda w Stanach Zjednoczonych. Czytając opis i patrząc na załączone rysunki złożone w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych jasne jest, że Ford pracuje nad manualną skrzynią biegów bez pedału sprzęgła. 

ford-manualna-skrzynia-biegow-bez-sprzegla

Wygodnie i sportowo

W praktyce samochody wyposażone w ten system zachowają dźwignię zmiany biegów i możliwość ręcznej zmiany. Jednak pedał sprzęgła nie będzie obecny – będzie ono aktywowane przez elektroniczny algorytm. Chodzi zatem o zachowanie klasycznego odczucia zmiany przełożeń, bez konieczności wciskania sprzęgła. 

Skrzynia zasadniczo zachowa te same elementy, co normalna, tradycyjna ręczna skrzynia. Ponadto, Ford zapewni niektórym modelom obecność pedału, aby dokonywać szybszych zmian. Ale w normalnym ruchu, czy w korku, kierowca będzie mógł polegać na elektronice. 

System tego typu może być używany do dowolnego układu napędowego. Witryna Musclecarsandtrucks spekuluje o możliwym debiucie w Bronco lub sportowych wersjach ST Fiesty i Focusa. Nie jest wykluczone, że manualną skrzynię bez sprzęgła zobaczymy też w nowym Mustangu. 

Przeczytaj również