Dziadek za kierownicą jest bezpieczniejszy od ciebie? Ten raport całkowicie odmieni twój światopogląd

Dziadek za kierownicą jest bezpieczniejszy od ciebie? Ten raport całkowicie odmieni twój światopogląd

Podaj dalej

Młodzi kierowcy uważają, że starsi ludzie za kierowania samochodów jeżdżą zbyt wolno i zbyt łatwo się dezorientują. Dziadek bardziej niebezpieczny od młodego kierowcy w kwiecie wieku? Nic bardziej mylnego. Starzy kierowcy uważają z kolei, że młodzi jeżdżą za szybko i zbyt często ryzykują. Czy to oznacza, że najlepiej jeżdżą kierowcy w średnim wieku? Zerkamy na najnowsze wyniki badań. 

Dziadek bezpieczniejszy od ciebie?

dziadek w akcji
Dziadek w akcji

Badanie przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) może zmienić twój światopogląd. W raporcie uwzględnione zostały dane z ostatnich 21 lat – zaczynamy więc od roku 1997 i kończymy na 2018. 

W badaniu przeanalizowano liczbę śmiertelnych wypadkow przypadających na 100 000 kierowców z prawem jazdy. Grupy wiekowe podzielono na: 35-54, 70-74, 75-59 i powyżej 80. Ogólna tendencja w tym okresie wykazuje spadek dla wszystkich grup wiekowych. Jednak co ciekawe, największy spadek zanotowano wśród osób powyżej 70 roku życia. 

Wskaźniki śmiertelnych wypadków spadły o 435 w przypadku osób w wieku 70 lat, podczas gdy środkowy przedział spadł tylko o 21%. Większość tego spadku przypada na pierwsze 10 lat uwzględnionego okresu czasu. Wskaźniki wypadków dla segmentów w średnim wieku i 70-74 były prawie identyczne, a przedział 75-79 odpowiadał pozostałym dwóm grupom w 2012 roku. 

dziadek mclaren

Jeśli zaś chodzi o kierowców powyżej 80 roku życia, liczba śmiertelnych wypadków z ich udziałem spadła o 50%. W 2018 roku była to jednak wciąż duża grupa, która ma szanse na uczestniczenie w śmiertelnym wypadku. To wszystko jest dość interesujące, biorąc pod uwagę, że liczba starszych kierowców na drogach znacznie wzrosła w ciągu ostatnich 21 lat. 

Skąd takie a nie inne wyniki?

Jaki jest powód tego trendu? IIHS zwraca uwagę na bardziej bezpieczne samochody z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. Nie bez znaczeni pozostaje także lepszy ogólny stan zdrowia starszych kierowców. Uważa się, że czynnikiem są również zmiany w infrastrukturze – lepsze oznakowanie dróg i skrzyżowań. 

Skąd wyższe wskaźniki dla osób w średnim wieku? IIHS zauważa korelację między okresami wzrostu gospodarczego, a także wzrostem liczby kierowców prowadzących samochody po spożyciu alkoholu. Istnieje teoria, że osoby w średnim wieku oddają się takim czynnościom chętniej niż inni. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News