Czarne kropki na przedniej szybie - mają funkcję, o której nie wiedzą kierowcy

Czarne kropki na przedniej szybie mają funkcję, o której większość kierowców nie ma nawet pojęcia. Nie wyjawimy wielkiej tajemnicy jeśli powiemy, że nie służą one tylko dla poprawy wyglądu. Chyba każdy z nas często zastanawiał się, dlaczego pozornie każdy samochód ma podobny wzór? Przednia szyba i czarne kropki są ważniejsze niż mogłoby się wydawać. 

czarne-kropki-przednia-szyba
Podaj dalej

Czarne kropki i przednia szyba – o co tu chodzi?

czarne-kropki-przednia-szyba
fot. freepik

Każdego dnia, gdy wsiadasz do samochodu, jesteś otoczony metalem, różnymi tworzywami sztucznymi, czy szkłem. Czasami możesz podziwiać kunszt wykonania określonej części, a może próbować dowiedzieć się, jak udało ci się zarysować ten element wykończenia, którego nigdy wcześniej nie dotykałeś. A może zawiesisz swój wzrok na szybie, gdzie dostrzeżesz czarne kropki. Do czego one służą?

Jak się okazuje, wcale nie do dekoracji. W rzeczywistości służą one ważnym celom, o których możesz nawet nie pomyśleć. Od prostej estetyki po regulację temperatury podczas procesu produkcyjnego. 

Zasadniczo fryta jest powłoką na bazie emalii, która jest drukowana sitodrukiem na przedniej szybie. Następnie jest wypalana w celu utworzenia wiązania. Obszar ten służy następnie jako bezpieczny punkt styku dla klejów uretanowych używanych do łączenia szkła z ramą przedniej szyby. 

czarne-kropki-przednia-szyba-2
fot. freepik

Proces produkcji i estetyka

Fryta jest również niezbędna w procesie produkcji przedniej szyby. Kiedy jest ona wytwarzana, najpierw jest przycinana do odpowiedniego kształtu, zanim zostanie nadrukowana fryta. W tym momencie szkło jest nadal płaskie i wymaga uformowania w odpowiedni kształt. Dlatego jest podgrzewane przed umieszczeniem na przyrządzie do gięcia.

Fryta zazwyczaj nagrzewa się szybciej i do bardziej intensywnej temperatury niż niepowlekane szkło. Kroki technicznie nazywane są wzorem półtonowym. Pomagają lepiej rozproszyć ciepło bardziej równomiernie od fryty do niepowlekanego szkła. 

Gdy przednia szyba jest już gotowa do dopasowania do samochodu, fryta ponownie wchodzi do gry. Ale ot nie tylko powierzchnia klejenia, jak wspomnieliśmy wcześniej. To także sposób, w jaki producent samochodów po prostu ukrywa kleje przed widokiem. Nie ma możliwości, aby zgnieciony klej był wystarczająco ładny, aby eksponować go na widok. 

Następnym razem gdy będziesz wpatrywać się w półtonowe kropki na swoim pojeździe, pamiętaj o wszystkim, co wiąże się z wykonaniem przedniej szyby. Od procesu gięcia, aż po ukrywanie brzydkich klejów. Z tą czarną małą frytą wiąże się więcej, niż mógłbyś pomyśleć. 

Przeczytaj również