Jeśli auto z silnikiem benzynowym lub typu Diesel stało i nie było odpowiednio konserwowane, nie powinieneś go kupować. Taki stan rzeczy nie jest dobry dla metalu, wnętrza pojazdu, czy elementów eksploatacyjnych.
Wnikliwe oko i dobra lista kontrolna są kluczem do odróżnienia dobrze utrzymanego, regularnie jeżdżonego samochodu od lśniącej pułapki, która przez długi czas stała w miejscu. Sprzedawcy wystawiający zapomniane samochody nie zwracali uwagi na swoje pojazdu i często nie zamierzają rozwiązywać trapiących je problemów. Oto siedem znaków, które sugerują, że benzyna lub Diesel stały zaparkowane, zaniedbane przez dłuższy czas.
Pleśń
Samochody mają szyby, więc przepuszczają ciepło. Większość z nich jest zaprojektowana tak, aby wytrzymywać ciepło i zimno. Jednak przy zamkniętych szybach nie odprowadzają ciepła czy wilgoci zbyt dobrze.
W połączeniu z siedzeniami i plastikowymi elementami wnętrza, niewłaściwie wentylowany samochód może stać się bardziej wilgotny niż twoja piwnica. Nie otwieranie szyb lub drzwi samochodu przez długi czas wystarczy, aby zebrała się wilgoć, a od tego tylko krok do pleśni.
Płaskie opony
Opony nie są zaprojektowane do tego, aby stały w miejscu przez dłuższy czas. Mają się toczyć, a gdy benzyna lub Diesel stoi zaparkowany przez długi czas, ciężar pojazdu na małej powierzchni styku wpływa na opony.
Czasami bardzo łatwo jest zidentyfikować ten problem z powodu wyraźnie widocznego płaskiego miejsca na bieżniku. Czasami jednak mogą być niewidoczne gołym okiem i wyczuwalne dopiero podczas jazdy testowej. Samochód będzie wibrował, a takie opony mogą być po prostu niebezpieczne.
Zardzewiałe tarcze hamulcowe
Rdza na tarczach hamulcowych może pojawić się na samochodzie zaparkowanym nawet przez zaledwie kilka dni. Jeśli jednak mamy do czynienia z tak krótkim okresem, klocki hamulcowe bardzo szybko zetrą ją po kilku pierwszych kontaktach.
Jeśli jednak pojazd stał w miejscu dłużej, niewielka warstwa rdzy powierzchniowej nie zejdzie tak łatwo. To może spowodować niszczenie materiału tarczy, wżery i żłobienia, których nie da się usunąć. Zardzewiałe i podziurawione tarcze zazwyczaj sygnalizują głośne, wibrujące hamulce.
Zardzewiałe podwozie
Długotrwałe parkowanie pod chmurką może przynieść naprawdę poważne szkody. Rośliny są wilgotne, co oznacza, że rdza jest nieunikniona. Nawet jeśli nie widzimy rdzy na nadwoziu, trzeba sprawdzić podwozie i elementy zawieszenia.
Wysuszone węże, tuleje i opony
Kauczyk syntetyczny, z którego wykonane są powyższe elementy, jest zaprojektowany tak, aby zginać się i ściskać. Zawiera substancje chemiczne, które po ściśnięciu przedostają się na powierzchnię, aby chronić gumę. Gdy opony czy inne gumowe materiały nie są używane, substancja chemiczna nie może wydostać się na powierzchnię, co ułatwia degradację.
Degradacja gumy może być niekomfortowa, jeśli mówimy o hałaśliwym zawieszeniu. Ale może być też bardzo niebezpieczna, jeśli dojdzie do uszkodzenia uszczelek czy przewodów.
Gniazda zwierząt
Małe gryzonie, takie jak myszy, uwielbiają znajdować ciasne miejsce, aby ukryć się przed drapieżnikami. Nieruchome pojazdy to idealne miejsca do budowania gniazd. Jeśli twój benzyniak lub Diesel nie jeździ, niemal na pewno gryzonie przejmą nad nim kontrolę.
Mysie gniazda to śmierdzący temat, który z powodu wielu zakamarków może być bardzo ciężki do zidentyfikowania.
Śmierdzące paliwo
Benzyna nie może leżeć w baku zbyt długo. Zazwyczaj jest to okres około 6 miesięcy. Następnie paliwo zaczyna tracić zdolność spalania, ponieważ zawarte w nim dodatki przestają działać. Przede wszystkim zapach zmienia się z charakterystycznego na taki przypominający lakier do drewna.
Większość nowoczesnych silników nie toleruje złej jakości paliwa. Samochód jadący na takiej benzynie lub oleju napędowym nie będzie działał poprawnie.