Diesel i frajda z jazdy? A czemu nie?
Silniki typu Diesel trafiły pod ostrze w momencie, gdy trafiły do ciekawych, dość mocnych i usportowionych samochodów. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wciąż cieszą się ogromną popularnością na rynku używanym.
Za Zachodzie coraz mniej kierowców sięga jednak po ten rodzaj jednostki, a to oznacza, że samochody są tańsze niż wcześniej. Samochody zorientowane na kierowcę z silnikiem typu Diesel można dziś dostać za naprawdę dobre pieniądze.
Oczywiście – Diesel nigdy nie będzie tak atrakcyjny dla kierowcy, jak benzyna, ale… Przecież można mieć samochód z niskim zużyciem paliwa, który po prostu nie będzie nudny. W Niemczech tego typu samochody są dużo tańsze, a poniżej znajdziecie 8 najciekawszych modeli. Większość z nich kupicie już za około 18 – 20 tysięcy złotych.
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
Włoska konkurencja dla Volkswagena Golfa i Audi A3. Oczywiście, ma pewne niedoskonałości względem swoich niemieckich rywali, ale ta maszyna radzi sobie ponadprzeciętnie dobrze w zakrętach. Nie przeszkadza jej w tym nawet 2-litrowy Diesel JTDm pod maską.
Oczywiście, przód jest nieco cięższy, ale podwozie dobrze radzi sobie z tą współpracą. Przednie zawieszenia McPhersona jest dość niespotykane. Dzięki zastosowaniu aluminium jest lżejsze. Silnik generuje moc 170 KM i dysponuje momentem 350 Nm, dzięki czemu samochód rozpędzi się do 100 km/h w około 8 sekund.
BMW 123d E87
BMW Serii 1 nie podoba się każdemu, ale to wciąż samochód z czasów, gdy bawarska marka nie myślała nawet o przednim napędzie, ani 3-cylindrowych silnikach. Ma więc z przodu mocny silnik, napęd na tylną oś i jeździ stosunkowo fajnie.
123d oznacza, że pod maską znajduje się najmocniejszy Diesel. 4-cylindrowa jednostka oferuje ponad 200 KM i przyjemny zakres pracy oraz reakcję na pedał przyspieszenia. Dziś można kupić tanio 3-drzwiowego, 5-drzwiowego ale też coupé Serii 1. Wszystkie wersje mogą mieć pakiet M.
BMW 330d E92
„Trójka” od zawsze kojarzy się nam ze świetnymi właściwościami jezdnymi i nie inaczej było w przypadku generacji E92. Pod maską Serii 3 znajduje się fantastyczna, rzędowa szóstka. To mocny, wydajny i stosunkowo wyrafinowany Diesel, który z pewnością sprawi ci wiele frajdy.
Silnik o pojemności 3 litrów napędza tylną oś i choć nie jest tak dobry jak benzyna, jest naprawdę szybki. Nie trudno o dobrze zadbany egzemplarz, nawet z pakietem M. Ceny zaczynają się od 18 000 zł.
Mercedes-Benz C30 CDI AMG
AMG i Diesel? Choć niemiecki tuner rzadko kiedy pracował z silnikami wysokoprężnymi, to jednak czasami się to zdarzało. W przypadku C Klasy W203 AMG zmodyfikowało jeden z silników i zamontowało go w sedanie, kombi a także niezbyt często spotykanym hatchbacku sportcoupe.
Silnik ma 3 litry pojemności i oczywiście napędza tylną oś. Generuje 231 KM i możesz być pewny, że twój sąsiad nie podjedzie podobnym samochodem. Liczba tych samochodów jest coraz mniejsza, a jeśli chcesz się wyróżnić z tłumu, to jest to właściwy kierunek. Ten samochód będzie jednak nieco droższy niż inne z listy – musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 25 000 zł.
Peugeot 407 Coupe 2.7 HDi
Peugeot 406 Coupe był naprawdę pięknym samochodem, to niestety nie można tego opowiedzieć o 407. Ogromny pysk z przodu i niewiarygodnie długa maska mogą być powodami, dla których ta maszyna nie będzie ci się podobać.
Pod maską jest jednak znacznie lepiej. Diesel o mocy 204 KM cieszył osiągami. Co ciekawe, silnik miał też bardzo interesujący dźwięk. Niestety, występował tylko z automatyczną skrzynią biegów, która nie była zbyt wyrafinowana. W odróżnieniu do Mercedesa, za Peugeota trzeba będzie zapłacić mniej niż za resztę – powinno wystarczyć nawet 10-12 tys. złotych.
Renault Megane RS dCi
Tego hatchbacka nie trzeba nikomu przedstawiać – to jeden z lepszych samochodów w swojej klasie. W poprzedniej generacji przez długi czas utrzymywał rekord północnej pętli Nurburgringu, a jego brat z silnikiem typu Diesel również cieszył swoich właścicieli.
Pod maską znajduje się 2-litrowy silnik o mocy 173 KM. W porównaniu do benzynowego Megane RS to niewiele, ale wśród hatchbacków z Dieslem było to więcej niż dobrze. Samochód dostępny jest w wersji 3- i 5-drzwiowej, a przy cenach rzędu 20 000 zł możemy nazwać go okazją. Na sprzedaż jest niestety tylko kilka sztuk.
Volkswagen Golf VI GTD
Ostatnim ciekawym Dieslem na liście może być Golf GTD – czyli samochód który powstał mniej więcej tak, jak wyżej wymienione Renault Megane. GTD to mniej sprawny brat rasowego GTI, tyle że z silnikiem wysokoprężnym.
W przeciwieństwie do Meganki, ten samochód zna każdy, kto ma jakieś pojęcie o motoryzacji. Do wyboru jest ich znacznie więcej, a ceny pozostają relatywnie wyższe – trzeba mieć przygotowane około 25 000 zł. Pod maską pracuje 2-litrowy, czterocylindrowy Diesel o mocy 170 KM.