25 miast "wytypowanych" do natychmiastowego zakazu silników typu Diesel. To bardzo ważny krok

25 miast "wytypowanych" do natychmiastowego zakazu silników typu Diesel. To bardzo ważny krok

paliwo diesel benzyna ceny

Podaj dalej

Ponad połowa miejskich emisji pochodzi z zaledwie 25 miast. W ostatnich tygodniach stało się bardziej oczywiste niż kiedykolwiek, że zmiany klimatyczne mają miejsce i dotykają nas wszystkich. Według badań, tylko 25 dużych miast odpowiada za 52% światowej emisji gazów cieplarnianych w miastach. Zakaz silników typu Diesel powinien być tam obowiązkiem. 

Benzyna i Diesel – do odstrzału?

Badanie opublikowane przez Frontiers in Sustainable Cities miało na celu prowadzenie spisu zanieczyszczeń i rozkładu emisji gazów cieplarnianych. Naukowcy wzięli pod lupę 167 miast rozmieszczonych na całym świecie. Wybrane lokacje to głównie duże obszary miejskie z 53 krajów Europy, Ameryki Północnej, Południowej, Azji oraz Afryki i Oceanii. 

Choć niektóre miasta znajdują się w krajach rozwiniętych, a inne w krajach rozwijających się, wszędzie obecny jest Diesel. Miasta te emitują duże ilości gazów cieplarnianych i na nich naukowcy skupili się najbardziej. 

Wyniki pokazują, że aż 52% emisji pochodzi z zaledwie 25 miast. Na czele listy znalazły się miasta w Chinach, następnie Japonii i Europie. Mamy więc Handan, Szanghaj, Suzhou w Chinach, podobnie jak Tokio w Japonii, czy Moskwa w Rosji. 

Także Niemcy i USA

Dużymi trucicielami są także Stambuł, Rio de Janeiro, Johannesburg i Wenecja. Na liście nie zabrakło też dużych miast w USA, Korei, Niemczech i Singapurze. 

Do aż 80% emisji przyczyniły się spalanie paliw benzynowych i typu Diesel oraz zużycie energii elektrycznej w budynkach komercyjnych i mieszkalnych. Transport drogowy odpowiadał za 30% emisji, natomiast lotnictwo, kolei i drogi wodne o połowę mniej. 

Co dalej?

Po przeciwnej stronie znajdują się takie miasta jak Oslo, Houston, Seattle, czy Bogota. Wykazały one największą redukcję poziomów emisji per capita podczas badania przeprowadzonego w latach 2012-2016. 

Autorzy badania uważają, że ich badania są bardzo ważne. Identyfikacja największych trucicieli jest pierwszym krokiem w rozwiązaniu problemu i opracowaniu planu łagodzenia. Z całą pewnością wśród nich typowany jest całkowity zakaz silników typu Diesel. Kolejnym krokiem ma być praca nad osiągnięciem całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News