Najbardziej wadliwy SUV
Nowe samochody są dziś koszmarnie drogie, przez co popyt na auta używane rośnie. Nawet jeśli te podrożały, to wciąż są tańsze od nowych, a często oferują dużo więcej. Dlatego tak często klienci szukają aut typu SUV na rynku używanym. Ale nie każdy samochód da ci radość.
Redakcja niemieckiego Auto Bild przygotowała raport skupiający się na danych o awaryjności używanych niemieckich samochodów typu SUV. Oparte są na danych z przeglądów rejestracyjnych TUV – jednych z najbardziej rygorystycznych w Europie. Wśród samochodów znalazły się najbardziej poszukiwane, niedrogie modele w pięciu kategoriach wiekowych.
Tych 10 aut typu SUV powinny być dla przyszłych właścicieli ostrzeżeniem. Oczywiście, ich pojawienie się w tym rankingu nie oznacza, że musisz całkowicie skreślić je ze swojej listy życzeń. Ale musisz być dużo bardziej czujny. Jeśli będziesz zainteresowany jednym z nich, zbadaj typowe dla tego modelu dolegliwości.
Dacia Duster (2017-obecnie)
Niestety, ale Dacia Duster pojawia się niemal w każdym przeglądzie najbardziej wadliwych samochodów typu SUV. Nawet nowa generacja nie jest wolna od wad. Samochód ponownie jest najgorszym wśród dwu- i trzyletnich SUV-ów.
Oczywiście, auto w zakupie jest bardzo tanie, co jest oszczędnością dla portfela – ale tylko na chwilę. Stosunkowo szybko po zakupie początkowe oszczędności są zużywane na niezbędne naprawy. Podczas pierwszego przeglądu technicznego amortyzatory i części układu kierowniczego były często nadmiernie zużyte. Ubytki oleju w młodych autach to bardzo zła oznaka. Problemy dotknęły też oświetlenia.
Hyundai Tucson (2015-2020)
Tucson TL przetrwa znacznie dłużej niż jego poprzednik, Hyundai ix35. Jest też znacznie lepszy niż Duster – ale wciąż znajduje się w czołówce najbardziej wadliwych SUV-ów. Uszkodzenia dotyczą głównie zawieszenia. Podczas przeglądów pojawiły się także problemy z hamulcem postojowym.
Volkswagen Tiguan (2016-obecnie)
Volkswagen zazwyczaj jest marką najlepiej ocenianą jeśli chodzi o niezawodność. A Tiguan to najlepiej sprzedający się model spod znaku VW. Nie oznacza to jednak, że nie będziesz miał z nim wydatków. Wśród 4- i 5-latków to jeden z najbardziej wadliwych samochodów. Reputację Tiguana psują głównie słabe amortyzatory i sprężyny, ale pojawiało się też kilka innych drobnych problemów.
KIA Sportage (2015-2021)
Obecna generacja Sportage właśnie odchodzi do historii. Nazwana QL nie oferuje już tak dobrego stosunku jakości do ceny jak poprzednik, nie mówiąc już o niezawodności. Duża liczba tych SUV-ów dociera na przegląd z uszkodzonym układem kierowniczym, czy niedziałającymi hamulcami. Problemy dotykają też przewodów i węża płynu hamulcowego. Wolny od wad nie jest również hamulec postojowy.
Dacia Duster (2010-2018)
Jeśli nowa Dacia Duster ma problemy, to co dopiero możemy powiedzieć o poprzedniej generacji… Na 100 samochodów, które pojawiły się na przeglądzie TUV aż 23 miało problemy. Ten samochód po prostu nie wytrzymuje zbyt długo i znajdzie się on w tym rankingu zawsze, niezależnie od kategorii wiekowej.
Na przeglądzie pojawiały się problemy z korozją i utratą oleju z silnika. Problemy z prowadzeniem, niska wytrzymałość układu wydechowego… Żarówki złej jakości. Lista w przypadku tych roczników była naprawdę długa.
Volkswagen Tiguan (2007-2016)
Tiguan jest kiepski również wśród 6- i 7-letnich samochodów. Poprzednia generacja była jeszcze bardziej wadliwa od obecnej. Psują się nie tylko sprężyny, ale także elementy zawieszenia i hamulców. Przed zakupem tego bardzo popularnego SUV-a warto obejrzeć auto od dołu, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Dacia Duster (2010-2018)
To nie pomyłka, Dacia pojawia się tu ponownie, bo znalazła się na 1. miejscu również wśród aut 8- i 9-letnich. Im dalej w las tym gorzej, a wraz z wiekiem trzeba zwracać coraz większą uwagę na znane bolączki taniego Dustera.
Każdy kandydat powinien na liście kontrolnej mieć układ kierowniczy, olej, światła, hamulce i wydech. Największe mankamenty rumuńskiego SUV-a znane są każdemu technikowi SUV. W tych rocznikach aż 25% samochodów nie przechodzi niemieckiego przeglądu!
Nissan Qashqai (2007-2013)
Z wiekiem Qashqai wykazuje coraz więcej anomalii. Wiarygodność Japończyków pada na podatny grunt. Po ośmiu latach eksploatacji jest wiele niedociągnięć. Hamulce, światła, ubytki oleju, czy zużyte elementy układu kierowniczego i zawieszenia.
Hyundai Tucson (2005-2010)
34% – tyle samochodów nie przeszło przeglądu. 10- i 11-letni Hyundai to proszenie się o problemy. Samochód pije olej, rozrusznik przestaje działać, turbosprężarka też odmawia posłuszeństwa. Osoby, które przyjechały z nim na przegląd, miały też problemy z układem hamulcowym, zawieszeniem i układem kierowniczym.
Nissan Qashqai (2007-2013)
Podobnie jak Duster, również Nissan znalazł się w zestawieniu dwukrotnie. W 10- i 11-letnich Qashaqaiach musimy uważać na problemy z zawieszeniem, przegubami skrętnymi. Z biegiem czasu napraw nie da się uniknąć, a problemy dotyczą też hamulców, amortyzatorów czy wałów napędowych.