Ich SUV-y są tak uwielbiane, że tutaj ich zakup z salonu stanowi niemal obywatelski obowiązek. Chętnych tylko przybywa

Patrząc na rynek samochodowy w Szwecji, można dojść do kilku wniosków. Kupowanie nowego Volvo z salonu jest tam niemal obywatelskim obowiązkiem. Jeśli już ma być innej marki, to najlepiej, żeby nazwa też zaczynała się na V. Oczywiście, jeśli w rankingach sprzedaży dominuje Volvo, to najwyższe notowania mają ich SUV-y.

Volvo XC90
Podaj dalej

Z najnowszych danych Mobility Sweden wynika, że od stycznia do sierpnia 2025 r. w Szwecji zarejestrowano 178 828 nowych samochodów. Rynek urósł zatem o 6,7 proc., a zeszły miesiąc był także całkiem udany. Na drogi wyjechało 20 168 nowych aut, czyli o 5,9 proc. więcej niż w sierpniu 2025 r. Aż 59 proc. z nich stanowiły auta z gniazdkiem do ładowania. Dominowały oczywiście elektryki (6 772 szt.) przed hybrydami plug-in (5 134 szt.).

Nowy SUV Volvo XC60 2026 lifting
Volvo XC60. // fot. materiały prasowe

SUV-y Volvo zdominowały rynek

Najczęściej wybieranym modelem w Szwecji jest w tym roku Volvo XC60. Bestseller wszech czasów szwedzkiej marki po 8 miesiącach zebrał 11 394 rejestracji, poprawiając się aż o 28 proc. SUV-y producenta z Goteborgu mają tu już dublet, bo wyborem numer dwa jest Volvo XC40 (6 100 szt. – w tym elektryczne EX40). Na podium jest jeszcze jeden model na literę V, ale jest to elektryczny Volkswagen ID.7 (5 427 szt.).

Sporym zainteresowaniem cieszy się też Skoda Kodiaq (3 458 szt.) oraz Volvo EX30 (3 438 szt.). Ubiegłoroczny bestseller rynku, Tesla Model Y (3 291 szt.) spada na 6. miejsce. Rejestracje tego modelu załamały się aż o 65,3 proc. Dogania go już zresztą Kia EV3 (3 256 szt.) oraz Volvo S60/V60 (3 164 szt.). Do czołowej dziesiątki kwalifikują się jeszcze Volkswageny: ID.4 (2 978 szt.) oraz Tiguan (2 820 szt.).

Volvo EC40 / Volvo EX40
Volvo EX40. // fot. materiały prasowe

Rządzą marki na V

Podobnie jak w rankingu modelowym, także wśród marek na szwedzkim rynku dominuje Volvo. Z 31 244 rejestracjami w tym roku marka ma już 17,5 proc. udziału. Wiceliderem jest Volkswagen (25 257 szt.), a trzecia Toyota (13 928 szt.) mimo braku modelu w Top 10. Blisko podium pozostaje Kia (12 320 szt.), a o piąte miejsce ze Skodą (11 358 szt.) bije się Mercedes (11 291 szt.). Natomiast Audi (10 402 szt.) i BMW (10 103 szt.) są popularniejsze od Peugeota (6 409 szt.) i Polestara (4 581 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również