Spis treści
- Hyundai może wkrótce wprowadzić na rynek europejski nowego i30 N
- Hot hatch ma otrzymać hybrydowy układ napędowy
- Odświeżona gamą i30 może trafić do Europy na początku 2027 roku
Hyundai przywróci ulubieńca entuzjastów?

Według nieoficjalnych informacji, dział samochodów o wysokich osiągach podobno przygotowuje nową wersję i30 N. To może oznaczać szybki powrót modelu do Europy. Po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 2017 roku i odświeżony w 2020, i30 N był pierwszym pełnokrwistym hot hatchem Hyundaia. Jednakże, w 2024 roku firma wycofała wszystkie modele N z silnikami spalinowymi z Europy. Wszystko po to, aby skupić się na wysokowydajnych modelach elektrycznych.
Mimo to, i30 N pozostawał w sprzedaży na takich rynkach jak Australia, czy Nowa Zelandia. Model przeszedł tam nawet drobne ulepszenia, aby utrzymać konkurencyjność. Według portalu Autocar, prace nad odświeżonym i30 N już trwają. Hyundai nie ujawnił dokładnych szczegółów dotyczących układu napędowego, ale rzecznik potwierdził cele firmy:
– Hyundai zobowiązał się do wprowadzenia siedmiu nowych modeli N do 2030 roku, a jego plany obejmują eksplorację szerokiej gamy układów napędowych, takich jak silniki spalinowe, pojazdy hybrydowe i elektryczne. Przyszłe plany produktowe zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, w ramach naszych ciągłych starań o opracowanie strategii produktowych zgodnych ze stylem życia naszych klientów i regulacjami rządowymi.

Hybrydowy układ napędowy kluczem
Skupienie się na wielu układach napędowych wskazują na rozwiązanie hybrydowe. Powinno ono trafić także pod maskę i20 N nowej generacji. Oba modele prawdopodobnie porzucą manualną skrzynię biegów. Wśród możliwych opcji pod maską znajduje się ulepszony 1,5-litrowy silnik z turbodoładowaniem i mocniejszym układem hybrydowym lub zupełnie nowy układ napędowy opracowany od podstaw.
Wydaje się, że obecny 2-litrowy silnik o mocy 280 KM nie będzie mieć szans trafić pod maskę. A przynajmniej nie w takimi samym kształcie. Spełnienie coraz surowszych europejskich norm emisji spalin prawdopodobnie wymagałoby większych kompromisów, niż jest to warte.
W związku z wycofaniem Forda Focusa ST i Hondy Civic Type R ze sprzedaży w Europie, liczba dostępnych hot hatchy z silnikami spalinowymi maleje. W rezultacie największymi rywalami i30 N pozostają VW Golf GTI i nadchodząca Toyota GR Corolla.