Gdy Polak wchodzi do salonu samochodowego tej marki, dealerzy natychmiast rozkładają czerwony dywan. Dla nich jesteśmy klientami premium

Polska to jeden z największych krajów Unii Europejskiej, choć nie przekłada się to na rynek samochodowy. Sprzedaż nowych aut z salonu na naszym rynku stanowi tylko nieco ponad 4 proc. rejestracji. Jednak dla niektórych marek jesteśmy kluczowi na Starym Kontynencie, bo potrafimy kupować ponad jedną piątą wolumenu.

Lexus LBX
Podaj dalej

Instytut Samar przedstawił raport wskazujący, jaki udział w sprzedaży poszczególnych marek w Europie, mają polscy dealerzy. Na głównych rynkach naszego kontynentu od stycznia do czerwca 2025 r. zarejestrowano prawie 7 mln pojazdów (6 8 815 320 szt.). Z tego 285 282 szt. zarejestrowano w Polsce, co stanowi 4,2 proc. Powyżej średniej znajduje się 9 marek, z czego ponad połowa to brandy z Korei i Japonii.

Lexus LBX
Lexus LBX. // fot. materiały prasowe

Gdy do salonu Lexusa wchodzi Polak, dealerowi świecą się oczy

Polski rynek jest najistotniejszy dla Lexusa. Luksusowa marka koncernu Toyoty sprzedaje u nas aż 20,1 proc. wolumenu (8 122 z 40 396 szt.). Dla wicelidera rankingu, Toyoty też jesteśmy istotni. Kupujemy bowiem jej 10,3 proc. aut na Europę (45 346 z 440 070 szt.). Jesteśmy też istotni dla każdego salonu Skody, bo z 30 196 rejestracjami (na 412 339 szt. w Europie) mamy 7,3 proc. udziału.

Rywal Kia picanto Toyota_Aygo_X
Toyota Aygo X. // fot. materiały prasowe

Mimo że Honda nie jest w polskiej czołówce sprzedaży (2 534 szt.), to i tak odpowiadamy za 6,8 proc. jej europejskich rejestracji (37 290 szt.). W pierwszej piątce pod względem udziałów są aż dwie marki premium, bo Polacy chętnie stawiają też na Volvo. Z polskiego salonu szwedzkiej marki zazwyczaj wychodzi 6,2 proc. aut producenta z Goteborgu (10 484 ze 170 110 szt.). Na naszym rynku świetnie przebijają się też dealerzy Kia (16 168 z 271 864 szt.) i Hyundai (14 477 z 267 348 szt.). Koreańscy producenci mają odpowiednio 5,9 i 5,4 proc. udziału.

Skoda Kamiq SUV silnik cena spalanie moc osiągi używany nowy
Skoda Kamiq. // fot. materiały prasowe

Powyżej średniej są też Audi (4,4 proc.) oraz Suzuki (4,3 proc.). Dla niemieckiej marki przekłada się to na 14 358 rejestracji, a dla japońskiej 3 987 szt. Minimalnie poniżej średniej są u nas niemiecki Mercedes (13 857 szt.) i chiński SAIC Motor (6 286 szt.), czyli głównie MG. Obie marki sprzedają w Polsce 4,1 proc. swojego wolumenu, tyle samo co Cupra 6 203 szt.).

Honda Civic e:HEV
Honda Civic. // fot. materiały prasowe

Polska ważna dla Toyota Group

Jeśli wziąć pod uwagę grupy producenckie, Polska jest najistotniejsza dla koncernu Toyoty (11,1 proc.). Grupa Hyundai/Kia czerpie z naszego rynku 5,7 proc. rejestracji. W czołowej trójce jest też koncern Volkswagena (4,2 proc.), choć sama marka VW ma u nas ledwie 2,7 proc. udziału. Co ciekawe, produkujący w Polsce samochody Stellantis ma z naszego rynku tylko 1,7 proc. europejskich rejestracji. Z ich brandów największy udział ma Alfa Romeo (3,3 proc.).

volvo-xc60-przebija-legende
Volvo XC60. // fot. materiały prasowe
Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również