
Spis treści
- Ostatni Ford Focus z jechał z linii produkcyjnej w fabryce w Niemczech
- Kultowy model był dostępny na rynku nieprzerwanie od 1998 roku
- W Europie może zostać zastąpiony przez nowego crossovera
Ford wycofuje z produkcji kolejny kultowy model
Po tym, jak Ford wycofał z europejskiej sprzedaży Mondeo, nadszedł czas na kolejny kultowy model. Focus, który opuścił rynek amerykański już w 2018 roku, musi teraz pożegnać się także ze swoimi europejskimi klientami. Ostatni Focus rzekomo zjechał z linii montażowej w fabryce w Saarlouis w Niemczech. Producent oficjalnie nie ogłosił zakończenia, ale pracownicy opisują stratę samochodu jako bolesną i smutną.

Co gorsza, przyszłość fabryki w Saarlouis wygląda równie ponuro. Dwa lata temu Ford poinformował, że „przeprowadził szeroko zakrojone poszukiwania” potencjalnego nabywcy i podpisał niewiążącą umowę z potencjalnym inwestorem w czerwcu 2023 roku. Jednakże, inwestor ten wycofał się po procesie i negocjacjach.
Wycofanie Focusa to kolejny cios dla europejskiego oddziału firmy. Ford w ostatnich latach na Starym Kontynencie notuje gwałtowne spadki sprzedaży. Doszło również do bolesnych zwolnień, a także nowych informacji o współpracy z Volkswagenem.
Nowy prezes europejskiego oddziału nie będzie miał łatwego zadania
Ford of Europe ma nowego prezesa, który w najbliższym czasie będzie musiał podjąć kilka trudnych decyzji. Portal Autonews donosi, że Jim Baumbick będzie musiał zdecydować, czy nowa uniwersalna platforma EV firmy, będzie miała w ogóle sens w Europie. Jeśli wykluczy taką możliwość, mógłby podwoić wysiłki w partnerstwie z Volkswagenem.

Według nieoficjalnych informacji, producent mógłby potencjalnie zaoferować nową Fiestę opartą na ID. Polo. Ten ostatni bazuje na nowej platformie MEB Entry i ma kosztować mniej niż 100 000 złotych. Choć nie wiadomo, czy pomysł zostanie zrealizowany, Ford planuje także „wieloenergetyczny” samochód, który będzie produkowany w Hiszpanii.
Wcześniejsze doniesienia sugerowały, że tajemniczy model pojawi się w 2027 roku i będzie pośrednim następcą Focusa. Otrzyma jednak nadwozie w postaci crossovera. Plotki głoszą, że model ten będzie produkowany równolegle z Kugą i pozwoli obniżyć koszty. Crossover ma otrzymać też napęd hybrydowy i w pełni elektryczny.