Fiat Panda bez ani jednej gwiazdki
Wynik testu Fiata Pandy jest porażający. Zgodnie z dzisiejszymi standardami testów bezpieczeństwa Euro NCAP ocenił to auto na zero gwiazdek. Tak słabego wyniku nie było od testu… Fiata Punto w 2017 r.
Panda za ochronę dorosłych pasażerów uzyskała 45 proc., za ochronę dzieci (6 i 10 lat) tylko 16 proc., za ochronę pieszych 47 proc. a za asystentów bezpieczeństwa – 7 proc. Te słabe oceny nie wystarczyły do zdobycia nawet jednej gwiazdki (maksymalna ocena to pięć).
Dlaczego Panda wypada tak źle? Jak przyznaje sam Euro NCAP głównie dlatego, że to dość stara konstrukcja. I cóż z tego, że po wizualnym liftingu. Nie dziwi, że w kategorii „systemy asystujące kierowcę” model zanotował najniższy wynik (7 proc.) – nie ma w tym aucie niczego poza przypominaniem o niezapiętych pasach, a i to przypomnienie nie działa na tylnych siedzeniach ani nawet nie wykrywa, że siedzi ktoś niezapięty. Testy pokazały również bardzo słabą ochronę dzieci podczas zderzeń czołowych i bocznych. Auto ma nawet ISOFIX do mocowania fotelików, ale… nie da się zamontować urządzenia dla dziecka w miejscu najbardziej bezpiecznym – czyli na środku tylnej kanapy.
Jeep Wrangler – porażka na starcie
Niewiele lepiej wypadł najnowszy model Jeepa Wranglera. O ile Panda to model, który jest dostępny na rynku od lat i po prostu nie został na czas zaktualizowany, to Jeep Wrangler czwartej generacji dopiero wchodzi do sprzedaży. I co? I w testach Euro NCAP dostał zaledwie jedną gwiazdkę. Oczywiście i tu warto wytłumaczyć, dlaczego. Na przykład dlatego, że wśród systemów asystujących Wrangler ma jedynie przypominanie o niezapiętych pasach i prosty ogranicznik prędkości. Auto najlepiej wypadło w testach bezpieczeństwa dzieci – tutaj zyskało 69 proc. możliwych punktów.
Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 50 proc., pieszych na 49 proc., a za asystentów bezpieczeństwa Jeep zdobył 32 proc. Przy czołowym zderzeniu uszkodzeniu uległo połączenie słupka przedniego z belką poprzeczną. Klatka piersiowa kierowcy była słabo chroniona. Przy zderzeniu z barierą o szerokości auta kierowca i pasażer są słabo chronieni. W teście zderzenia bocznego Wrangler zdobył maksymalną liczbę punktów, z dobrą ochroną wszystkich krytycznych obszarów ciała.
Naprawdę rozczarowującym jest zobaczyć nowy samochód wprowadzany na rynek w 2018 r. bez systemu autonomicznego awaryjnego hamowania i asystenta pasa ruchu – skwitował Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. I dodał: – Najwyższy czas, abyśmy zobaczyli produkt z grupy FIAT-Chrysler oferujący bezpieczeństwo rywalizujące z konkurencją.