W ostatnim treningu przed kwalifikacjami najlepsze okazało się Ferrari. Była to pierwsza sesja na suchym torze, po tym jak w piątek w Austin padał obfity deszcz. Sebastian Vettel jeszcze przed kwalifikacjami wiedział jednak, że z pole position nie wystartuje. To efekt kary nałożonej na Niemca po trzecim treningu, kiedy mimo czerwonej flagi na torze, nie zwolnił do wymaganej przez regulamin prędkości. Sędziowie uznali, że niesubordynacja lidera Ferrari kosztuje 3 pola startowe i niezależnie które miejsce Vettel w kwalifikacjach zajmie, o tyle właśnie miejsc przesunie się do tyłu na starcie.
Pierwszy na tor wyjechał Hartley i Gasly, chwilę później garaże opuściły bolidy Williamsa oraz Ferrari. Z dobrej strony pokazał się Leclerc, który po swoim pierwszym mierzonym okrążeniu zajmował świetne trzecie miejsce ze stratą 1.375 s do Vettela. Bolidy Ferrari rządziły do momentu pojawienia się na torze Srebrnych Strzał. Hamilton momentalnie wykręcił 1:34.1 i wskoczył na pierwsze miejsce tuż przed Bottasa. Problemy w swoim samochodzie zgłosił Max Verstappen . Holender narzekał na pracę skrzyni biegów. – Coś się zepsuło? Co mam zrobić? – krzyczał przez radio.
Niestety po krótkich oględzinach w garażu okazało się, że awaria była zbyt poważna by kontynuować jazdę. Był to koniec kwalifikacji dla kierowcy Red Bulla, który wystartuje jutro z 13 pola. Odpadli Alonso, Sirotkin, Stroll, Ericsson i Vandorne. Kolejny raz w tym sezonie wspólnie z kwalifikacjami pożegnali się wszyscy kierowcy dwóch legendarnych zespołów – McLarena i Williamsa.
W Q2 strategię zmieniło Ferrari. Kimi Raikkonen wystartował na ultrasoftach, a Sebastian Vettel na oponach typu supersoft – więc o jeden poziom twardszych. Taki zabieg zespół Ferrari zastosował najprawdopodobniej ze względu na cofnięcie Vettela o 3 pola startowe. Miało to sens, ponieważ dzięki takiej zagrywce Vettel będzie mógł dłużej czekać na zmianę ogumienia i przyglądać się rozwojowi wydarzeń w czołówce. Kluczowa podczas niedzielnego wyścigu będzie decyzja o zmianie mieszanki supermiękkiej na ultramiękką. Ostatnio ruchy strategiczne są piętą Achillesową Ferrari, więc obrana koncepcja jest mocno ryzykowna. Wszystko zweryfikuje jutrzejszy wyścig.
Raikkonen wyprzedził Hamiltona i Bottasa i z czasem 1:32.884 prowadził w drugiej części kwalifikacji. Świetnie pojechał też Vettel, który mimo teoretycznie gorszego ogumienia tracił do zespołowego kolegi tylko 0.195 sek. O awans do Q3 walczyli kierowcy Renault. Na dwie minuty przed zakończeniem drugiej części czasówki Hulkenberg był dziesiąty a Sainz jedenasty. Chwilę później okazało się, że z kwalifikacjami żegna się ten drugi. Odpadli również Magnussen, Gasly, Hartley i Verstappen.
To co działo się w ostatniej części czasówki chcielibyśmy oglądać przy okazji każdej sesji kwalifikacyjnej. Kierowcy Ferrari i Mercedesa stoczyli wspaniałą walkę z której zwycięsko wyszedł Lewis Hamilton. Do lidera Mercedesa Sebastian Vettel stracił zaledwie 0.061 s. Trzeci dojechał Kimi Raikkonen a czwarte miejsce w Q3 zajął Valtteri Bottas.
Wyścig na torze Circuit of the Americas rozpocznie się jutro o godzinie 20:00 czasu polskiego. Na liczącym 5513 metrów torze z dwoma strefami DRS jest sporo miejsc do wyprzedzania, więc kibice mogą spodziewać się ciekawego i dynamicznego wyścigu. Tym bardziej, że przez większą część stawki będzie musiał przebijać się Max Verstappen.
POZ | KIEROWCA | ZESPÓŁ | CZAS |
---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m32.237s |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 0.070s |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 0.379s |
4 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1.257s |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 0.061s |
6 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1.908s |
7 | Nico Hulkenberg | Renault | 1.978s |
8 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 2.013s |
9 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 2.183s |
10 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 2.357s |
11 | Carlos Sainz | Renault | – |
12 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | – |
13 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | – |
14 | Fernando Alonso | McLaren/Renault | – |
15 | Siergiej Sirotkin | Williams/Mercedes | – |
16 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | – |
17 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | – |
18 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | – |
19 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | – |
20 | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | – |