W materiale „Darmowy prąd pod IKEA” przedstawialiśmy uroki posiadania samochodu elektrycznego w dużym mieście oraz ułatwienia i utrudnienia związane z jego eksploatacją. Rajdowy Świeżak poszedł krok dalej i zaprezentował Fiata 500e w pełnej okazałości.
O bardziej wnikliwe przybliżenie specyfikacji i możliwości pojazdu poprosiliśmy Piotra Żabińskiego, eksperta w dziedzinie samochodów elektrycznych.
Jaka jest geneza Fiata 500 w specyfikacji elektrycznej?
Fiat 500e to auto produkowane tylko i wyłącznie w fabryce Fiata w Meksyku, która została wybudowana docelowo na potrzeby samochodów elektrycznych. Wiąże się to z przepisami obowiązującymi w USA, które narzucają na producentów pojazdów posiadanie w swojej ofercie właśnie modeli elektrycznych, jeżeli chcą sprzedawać samochody spalinowe. Ponieważ Fiat chciał zaistnieć na tamtejszym rynku zdecydował się stworzyć właśnie wspominany model 500e. Premiera tego samochodu miała miejsce w 2012 roku, a w kolejnych miesiącach samochód zjechał z taśmy produkcyjnej. To model zbudowany na bazie Abartha.
Co charakteryzuje ten konkretny model?
Nie mamy w tym samochodzie wydechu, silnika oraz skrzyni biegów. W miejsce tego jest wmontowany pod podłogą pakiet baterii o mocy 24 kWh. Jest to system promowany przez Bosha, natomiast w środku są ogniwa firmy Samsung. Tam gdzie normalnie w samochodzie mieści się silnik spalinowy, w Fiacie 500e jest 111 konna jednostka napędowa. Na hamowni może wyjść jednak rezultat zbliżony nawet do 130 KM.
https://www.facebook.com/ELEKTROMOBILNOSC24PL/videos/346450279165269/
Co sprawia, że samochód zostaje wprawiony w ruch?
To zasługa silnika elektrycznego prądu przemiennego ze stałymi magnesami. Ten silnik napędza koła za pomocą przekładni jednostopniowej, czyli takiego reduktora. Nie ma w tym modelu czegoś takiego jak sprzęgło. Jeżeli koła się kręcą to silnik również się kręci i dzięki temu pojazd jest mało awaryjny. Nie ma bowiem układu przeniesienia napędu. W tym modelu koła są na stałe zazębione, więc jeżeli podczas jazdy wrzucimy tryb neutralny to tak naprawdę zdejmujemy napięcie z silnika i nie zasilamy go, ale także nie odbieramy z niego energii. Co ważne w przypadku samochodu elektrycznego, nie mamy okresowej wymiany oleju, filtrów powietrza, paliwa itp. Akumulator zamontowany w Fiacie 500e, w Stanach Zjednoczonych jest objęty ośmioletnią gwarancją w limicie około 250 tysięcy kilometrów. Jeżeli taki element się zepsuje, to wymienia się tylko jeden konkretny, uszkodzony moduł i akumulator wraca do życia.
Coś jeszcze można dodać?
Oczywiście. Tych informacji jest bardzo dużo. Na przykład zmiana kierunku jazdy polega na tym, że zmieniamy sposób zasilania silnika. Oznacza to tyle, że pole wiruje w odwrotnym kierunku przez co silnik kręci się jak gdyby do tyłu i dostaje tym samym lewych obrotów. Dla kierowcy i pasażerów oznacza to, że samochód po prostu jedzie do tyłu. Fiat 500e charakteryzuje się bardzo dobrym przyspieszeniem. Jest to model stworzony z myślą o podróży po mieście.
Po większą ilość fachowych informacji odsyłamy na stronę elektromobilnosc24.pl.
Tagi: Elektromibilność