Ostatnie trzy sezony rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Europy stały pod znakiem dominacji jednego aktora. A właściwie dwóch, bowiem Kajetan Kajetanowicz pilotowany przez Jarosława Barana dokonali niesamowitego wyczynu i najpierw triumfowali w całym cyklu, a następnie dwukrotnie zdołali obronić wywalczony tytuł. Polacy otrzymali za swoją postawę wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, ale trudno się dziwić. Trzy mistrzowskie sezony z rzędu w prestiżowym cyklu rajdowym to postawa zasługująca na uznanie. Ale kto w historii rywalizacji na Starym Kontynencie najczęściej wygrywał na poszczególnych odcinkach specjalnych?
Z pomocą przychodzi rzetelna baza portalu ewrc-results.com, dzięki której kibice motosportowi mają wgląd w najgłębsze zakamarki historii rajdów samochodowych. Wynika z niej, że triumfy na poszczególnych odcinkach specjalnych notowało aż 502 kierowców. Kto z nich najczęściej dokonywał tej sztuki? W tej kwestii absolutną dominacją popisuje się Patrick Snijers. Belg zapisał na swoim koncie aż 641 zwycięstw. Warto zauważyć, że drugi w klasyfikacji jego rodak Robert Droogmans triumfował „zaledwie” 323 razy. Podium zestawienia uzupełnia reprezentant Włoch, Giandomenico Basso (223).
Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce nie znalazło się miejsce dla Kajetana Kajetanowicza. Polak zajmuje w historycznej klasyfikacji dopiero 12. miejsce, dzięki 119 zwycięstwom. Wśród klasyfikowanych znajdują się także 26. Michał Sołowow (91), 28. Janusz Kulig (88) oraz 50. Leszek Kuzaj (57). Robert Kubica zamyka natomiast pierwszą setkę z 26 wygranymi odcinkami specjalnymi na swoim koncie.
Wśród pilotów lider także posiada zdecydowaną przewagę nad resztą stawki. Dany Colebunders wygrywał aż 596 razy i w całym zestawieniu nie ma sobie równych. Ronny Joosten posiada na swoim koncie 323 triumfy, natomiast podium uzupełnia Włoch, Mitia Dotta (223). Kategoria pilotów jest jednak najatrakcyjniejsza z naszego punktu widzenia. Na bardzo wysokim 5. miejscu znajduje się bowiem Jarosław Baran (185), natomiast 14. jest Maciej Baran (109). 89. Andrzej Górski (28), natomiast 97. Maciej Szczepaniak (26).
A którymi samochodami najczęściej podróżowali triumfatorzy poszczególnych odcinków specjalnych Rajdowych Mistrzostw Europy? Na czele zestawienia widnieją dwa Fordy – Escort RS Cosworth (706) oraz Sierra RS Cosworth (460). Podium uzupełnia Peugeot 207 S2000, którego załogi wygrywały w 357 przypadkach. Na dalszych miejscach znajduje się Fiat Abarth Grande Punto S2000 (354), Ford Escort RS 1800 MKII (343) oraz Lancia Delta HF Integrale (325). Wśród producentów zdecydowanie dominuje Ford (2460), który wyprzedza Lancie (1236). Trzecie miejsce zajmuje Toyota (911), a na dalszych pozycjach sklasyfikowano Peugeota (879) oraz Fiata (542).
Tagi: ERC, Kajetan Kajetanowicz
fot. ewrc.cz