Jak wynika z badania Dataforce, nowe samochody sprzedają się w Europie lepiej niż rok temu. Na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajów EFTA od stycznia do września 2025 r. zarejestrowano prawie 10 mln (9 968 745 szt.) nowych aut. To o 1,1 proc. więcej niż po trzech kwartałach 2024 r. Sam wrzesień był całkiem udany (1 236 002 szt.), bo względem ubiegłorocznego poprawił się o 10,5 proc.

Dacia Sandero kontroluje przewagę
Po raz pierwszy w tym roku Tesla Model Y wygrała miesiąc w Europie, notując 25 938 rejestracji. Po 9 miesiącach jej wynik to 109 793 szt., co stanowi spadek aż o 28,8 proc. Gdyby nie kumulacja dostaw elektrycznego SUV-a, wrzesień mógł paść łupem Renault Clio (20 146 szt.). Bestseller francuskiej marki mocno niepokoi Dacię Sandero (19 200 szt.), dla której to główny rywal w walce o europejską koronę.
Dacia Sandero przed ostatnim kwartałem ma jednak dość komfortową sytuację. Ze 185 947 rejestracjami jest wyraźnym liderem, mimo że sprzedaż spadła o 7,9 proc. Renault Clio (170 256 szt.) poprawiło swoje rezultaty o 5,2 proc., ale 3 miesiące to może być za mało na zniwelowanie straty. Na europejskim podium jest jeszcze Volkswagen T-Roc (160 730 szt.), który lada moment zadebiutuje z drugą generacją.

Po 9 miesiącach VW ma aż 3 modele w Top 5, bo tam wkroczyły modele Tiguan (149 506 szt.) oraz Golf (147 705 szt.). O powrót do pierwszej piątki powalczy jeszcze Peugeot 208 (145 076 szt.). Ta sztuka raczej nie uda się w tym roku Toyocie Yaris Cross (140 919 szt.), która zdystansowała Dacię Duster (133 644 szt.) i Peugeota 2008 (133 308 szt.). W najlepszej dziesiątce znalazło się jeszcze miejsca dla Opla (Vauxhalla w UK) Corsy (131 941 szt.).
Volkswagen rządzi w Europie jako marka i koncern
W europejskim rankingu marek Volkswagen przekroczył już próg miliona rejestracji (1 081 260 szt.). Wiceliderem jest Toyota (647 550 szt.), a najniższy stopień podium przejęła Skoda (619 721 szt.). Z czołowej trójki wypadło BMW (594 263 szt.), a na piątą lokatę wskoczyło Renault (550 349 szt.).

Po koronę wśród koncernów zdecydowanie zmierza Grupa Volkswagen (2 648 081 szt.). Drugą siłę stanowi Stellantis (1 503 682 szt.), a trzecią Grupa Renault (1 006 931 szt.).