Czym w Polsce bardziej opłaca się jeździć - autem elektrycznym czy spalinowym? Oficjalne wyliczenia nie pozostawiają złudzeń

Ministerstwo Przemysłu dokonało porównania, na jakim paliwie najtaniej przejedzie się 100 km w Polsce. Z danych wynika, że zdecydowanie najtaniej można podróżować autem elektrycznym. W porównaniu z samochodami w pełni spalinowymi, pojazdy na prąd są ponad dwukrotnie tańsze w eksploatacji. Jednak żeby tak było, musi być spełniony jeden warunek.

Citroen e C3 2024
Podaj dalej

Kiedy autem elektrycznym jeździ się najtaniej?

W przypadku bateryjnych elektryków ich sporą zaletą jest to, że nie trzeba ich „tankować” wyłącznie na stacjach ładowania. Można to zrobić także ze zwykłego gniazdka w domu, garażu lub przyłączu na osiedlu mieszkaniowym. Oczywiście uzupełnianie energii trwa wówczas kilka godzin. Jednak pozostawienie podpiętego elektryka na noc zazwyczaj w zupełności wystarcza do cieszenia się pełną baterią od rana. Jeśli jeździmy tylko po mieście tej czynności nie będziemy powtarzać często. W odróżnieniu od spalinówek, elektryki najniższe zużycie energii notują w miastach.

SUV Tesla Model Y globalnym bestsellerem samochodów osobowych 2023
Ładowanie auta elektrycznego z gniazdka jest dużo tańsze od uzupełnienia energii z publicznych ładowarek. // fot. materiały prasowe

Z najnowszych wyliczeń Ministerstwa Przemysłu wynika, że średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym nie przekracza 20 zł. Kalkulacji dokonano dla elektryków o mocach 170-250 KM z najpopularniejszych segmentów, czyli osobowego segmentu C oraz średnich SUV-ów. W przypadku tego pierwszego (założono średnie zużycie 15,9 kWh/100 km), ministerstwu wyszło, że jest to 18,13 zł/100 km. Natomiast dla SUV-ów (17 kWh/100 km) koszt przejechania 100 km to średnio 19,38 zł. W zależności od posiadanej taryfy da się nawet mniej.

Benzynowe SUV-y ponad dwukrotnie droższe aut elektrycznych w użytkowaniu

Jak to wypada na tle innych paliw? Bazując na średnich cenach z czwartego kwartału 2024 r. elektryczny SUV jest dwukrotnie tańszy w eksploatacji niż benzynowy (40,87 zł/100 km). Koszt dla segmentu C wyliczono na poziomie 35,38 zł. Nieco mniejsze koszty ma diesel ze względu na niższe zużycie paliwa. Tutaj koszt przejechania 100 km segmentem C to 27,91 zł, a SUV-em 36,29 zł. Co ciekawe, gdyby bazować tylko na cenach energii z publicznych ładowarek, to jazda elektrykiem przekraczałaby cenę 40 zł/100 km (40,55 zł dla seg. C i 43,35 zł dla SUV-ów).

Volvo EX30 / ładowanie
Samochód elektryczny najrzadziej będziemy ładować użytkując go tylko w mieście. // fot. materiały prasowe

Teoretycznie najtańszą opcją spalinową jest zasilanie silnika gazem skroplonym LPG. Wyliczono, że koszt przejechania 100 km to dla autogazu 24,18 zł. Trzeba jednak zaznaczyć, że do porównania nie można było użyć porównywalnego modelu z segmentu C czy SUV. Tym samym wyliczono koszt dla najpopularniejszych modeli z instalacją LPG o mocach rzędu 100-150 KM. W przypadku gazu ziemnego CNG tak tanio już nie jest, bo w segmencie C koszt przejechania 100 km w IV kwartale wyniósł 42,54 zł. Najdroższą opcją jest tankowanie wodoru, ponieważ koszt przejechania SUV-em na H2 to wydatek 65,55 zł na setkę.

Przeczytaj również