Dodge Viper szalony kowboj
Viper pojawił się na rynku w 1991 roku i wywołał niemały szok. Był to ekstremalnie agresywny samochód sportowy z potężnym silnikiem V10 o pojemności 8 l o mocy 400 KM. Wydawało się, że jego głównym celem było zniesienie z powierzchni ziemi wszystkich Chevroletów Corvette. Jego bezkompromisowy charakter był wręcz magnetyczny, przywoływał ducha najbardziej szalonych pojazdów wyścigowych. Ciężko było uwierzyć, że taki samochód trafił do produkcji seryjnej.
Bez wątpienia był on samochodem niezwykłym. Wybierali go ludzie którzy chcieli się wyróżnić w tłumie. Swojego Vipera miał między innymi Hulk Hogan, John Bon Jovi czy Dee Sneider. Trafiał także na plakaty, a następnie na ściany chłopięcych pokoi, stając się marzeniem całego pokolenia. Łączył w sobie amerykański sen i marzenia o supersamochodzie.
Koniec legendy? Nie do końca
Ostatnią generację Dodge’a Vipera zaprezentowano w 2013 roku. Pod względem założeń nie różniła się ona od pojazdu pokazanego ponad dwadzieścia lat wcześniej. Pokazany wówczas pojazd odznaczał się nowocześniejszą stylistyką i posiadał wszelkie niezbędne nowoczesne wyposażenie. Zachował on jednak całego ducha swoich poprzedników. Ciągle posiadał potężne V10 umieszczone przed kierowcą i niewątpliwie ciągle magnetyzował swoją dzikością. Jego produkcję zakończono w 2017 roku, jak łatwo się domyślić przyczyną były głównie normy emisji spalin.
Fanów modelu ta decyzja mogła zmartwić. W wyniku decyzji koncernu prysnęły marzenia wielu osób. Jednak okazuje się, że ciągle można je spełnić. Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) zaprezentował szczegółowy raport sprzedaży dilerskiej z roku 2020. Okazuje się, że dilerzy sprzedali w ciągu roku cztery nieużywane Dodge Vipery. Właściciele salonów po prostu dalej mają niesprzedane Vipery w swoich magazynach. Znalezienie ich może nie być łatwe, chociaż czy spełnienie marzeń nie jest warte wysiłku?
Nie tylko Viper
Ciekawostek z zestawienia sprzedaży dilerskiej FCA jest więcej. Znalazły się w nim między innymi cztery sztuki samochodu zupełnie z drugiej strony skali niż Dodge Viper. W zeszłym roku w USA sprzedano cztery fabrycznie nowe Jeep’y Patriot. Ten kompaktowy SUV sprzedawał się bardzo kiepsko, mimo niskiej ceny i został wycofany z produkcji w tym samym roku co Viper.
Jednak rekord należy do innych samochodów koncernu. W 2016 zaprzestano produkcji dwóch bliźniaczych modeli sedanów klasy średniej, Chryslera 200 i Dodge’a Darta. Pojazdy te jednak dalej zalegają w niektórych magazynach dilerskich i w 2020 udało się sprzedać ich łącznie szesnaście sztuk. Jak widać koniec produkcji nie musi oznaczać, że samochodu nie można już kupić w salonie.