Gang modeli BYD przejmuje kontrolę w Albanii
Zwolnienie z VAT-u na import aut elektrycznych już w Ukrainie pokazał, że chińscy producenci mogą zalać taki rynek swoimi pojazdami. W Albanii jest to jednak jeszcze bardziej widoczne, a samochodów spalinowych praktycznie już się tam nie kupuje. Zresztą auta z rynku pierwotnego sięgają tam raczej wypożyczalnie, a nie klienci indywidualni. Oczywiście rynek w tym kraju nie należy do największych, bo z danych CE Auto wynika, że w 9 miesięcy zarejestrowano tam tylko 5 560 nowych aut.

W samym wrześniu na drogi wyjechało 737 nieśmiganych nówek. Prawie połowa z nich (45,2 proc.) to były nowe BYD. Bestsellerem zeszłego miesiąca był tam SUV, Yuan Plus (80 szt.), który u nas oferowany jest jako Atto 3. Jednak po 9 miesiącach zdecydowanym liderem jest miejski BYD Seagull (413 szt.). Chińska marka po wrześniu zajmuje już całe podium, bo za modelem Song Plus (348 szt.) w trójce jest już Yuan Plus (245 szt.). Poza Top 3 są już elektryczne Volkswageny: ID.4 (242 szt.) i ID.3 (214 szt.).

Sprzedaż spalinówek na wymarciu
Najpopularniejszym autem spalinowym pozostaje Fiat Tipo (200 szt.), którego we wrześniu… nikt nie kupił. Marnie wyglądały też rejestracje siódmej Skody Kamiq (wrzesień: 8 szt.; 2025: 171 szt.) i ósmej Dacii Sandero (wrzesień: 1 szt.; 2025: 164 szt.). Już goni je jednak BYD Sealion 7 (143 szt.), który ma lepszą sprzedaż od Skody Octavii (120 szt.). Niedługo do czołówki mogą dołączyć kolejne modele chińskiego producenta. Ponownie w Top 10 miesiąca pojawił się BYD Song, który tym razem był ósmy. Natomiast po raz pierwszy w tym gronie zaobserwowano BYD Tang. Wygląda na to, że do końca roku chińskie samochody jeszcze mocniej zaleją Albanię.