
Spis treści
- BMW zaprezentowało finalną wersję modelu Z4, kończąc tym samym produkcję roadsterów
- Model Final Edition będzie można zamawiać do końca stycznia 2026 roku
- Nie będzie bezpośredniego następcy, choć kabriolety Serii 4 i Serii 8 pozostaną w ofercie
BMW kończy tradycję roadsterów
Modele z linii „Z” stały się prawdziwymi ikonami niemieckiego producenta. BMW wprowadziło na rynek pierwszego, nowoczesnego i wyjątkowo awangardowego roadstera w postaci Z1 w 1989 roku. Niemcy wyprodukowali zaledwie 8 sztuk, jednak model ten był ważnym początkiem ery roadsterów z rodziny Z.

Pierwszym masowo produkowanym roadsterem był model Z3, który dostępny był na rynku w latach 1995 – 2002. Wielu z nas kojarzy go głównie za sprawą filmu „Golden Eye” z Jamesem Bondem. Dostępne były też mocne odmiany M Roadster, czy Z3 M Coupe typu clown shoe. Bezpośrednim następcą wprowadzonym na rynek w 2002 roku był model Z4.
Aktualnie na rynku dostępna jest już trzecia generacja opracowana we współpracy z Toyotą. G29 oznaczał m. in. powrót do miękkiego dachu, niższej masy i klasycznego charakteru roadstera. Teraz jednak niemiecki producent zdecydował się zakończyć ten kawałek swojej historii.
Last dance generacji Z
Edycja Final Edition oferuje szereg ekskluzywnych elementów wykończenia zewnętrznego. Najbardziej rzuca się w oczy lakier Frozen Matt Black w połączeniu z wykończeniem M High-Gloss Shadowline. Standardowo montowane są czerwone zaciski hamulcowe M Sport.

W kabinie znajdziemy deskę rozdzielczą, konsolę środkową, boczki drzwi, czy sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami. Całości dopełnia dopasowana kierownica i dedykowane nakładki progowe. Pakiet Final Edition dostępny będzie w trzech wariantach: sDrive20i o mocy 197 KM, sDrive30i o mocy 258 KM oraz M40i o mocy 340 KM. Cena nie została jeszcze potwierdzona, choć aktualna gama modeli BMW Z4 zaczyna się od około 230 500 złotych. Final Edition oznacza koniec ponad trzech dekad produkcji roadsterów w BMW.