Bez żadnych licencji, z własną inżynierią. Turcja chce podbić Europę TOGG'iem

Bez żadnych licencji, z własną inżynierią. Turcja chce podbić Europę TOGG'iem

Podaj dalej

Nazywana turecką doliną krzemową, IT Valley była miejscem zaskakującej premiery. Przy udziale prezydenta kraju Recepa Erdogana zaprezentowano pierwszą samodzielną markę samochodową Turcji.

TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) to konsorcjum założone w połowie 2018 r. prze pięć krajowych grup przemysłowych: Anadolu Group, BMC, Kok Group, operatora telefonii komórkowej Turkcell i Zorlu Holding oraz spółkę dominującą producenta telewizorów Vestel. Dyrektorem generalnym TOGG jest były dyrektor Bosch – Gurcan Karakas, a jego dyrektorem operacyjnym Sergio Rocha, były dyrektor generalny General Motors Korea.

Turecka inżynieria

Od 2022 r. zapowiedziano produkcję kompaktowych SUV-ów elektrycznych. Na uroczystości obok prototypu TOGG’a C-SUV przedstawiono także koncepcyjnego sedana (grafika poniżej). Nowy producent zapewnia, że wszystkie technologie stanowią własność intelektualną tureckiej inżynierii. Nie ma tu żadnych licencji od innych koncernów. Jedynie przy projektowaniu sylwetki nadwozia współpracowano z renomowanym domem projektowym Pininfarina.

Dzięki takiemu układowi TOGG’i mają się podobać, charakteryzować się wydajnym przyspieszeniem oraz niskimi kosztami utrzymania. Elektryczny C-SUV będzie dostępny z dwiema bateriami litowo-jonowymi (dokładnej pojemności nie ujawniono, ale zapowiedziano 8 lat gwarancji). Mniejsza ma umożliwić zasięg 300 kilometrów, a większa 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Do uzupełnienia energii w 80 proc. ma być potrzebne pół godziny.

W sprzedaży będą dwie wersje silnikowe. Opcja z jednym motorem elektrycznym będzie przekazywać 200 KM na tylne koła. Opcja z dwoma silnikami dołoży tyle samo na przednią oś, dzięki czemu uzyska się 400 KM i napęd 4×4. W mocniejszej specyfikacji sprint od 0 do 100 km/godz. ma zająć 4,8 sekundy (w słabszej 7,6 sekundy).

Wnętrze ma nie odbiegać od dobrej klasy modeli uznanych marek. Przyciski będą ograniczone do minimum, przenosząc kontrolę nad funkcjami oraz infotainmentem na cyfrowe ekrany dotykowe.

Hologram, śledzenie wzroku, autonomia, 5G…

W bazowej wersji TOGG C-SUV będzie posiadać zdolności jazdy autonomicznej na poziomie 2. Dzięki elastycznej architekturze będzie możliwa bezprzewodowa aktualizacja do poziomu 3 lub wyższych. Wraz z rozwojem infrastruktury sieci 5G pojazdy mają zyskiwać inteligentne funkcjonalności.

Jest tu także prawdziwie innowacyjna technologia, np. holograficzny asystent. Według TOGG wykorzysta zaawansowane algorytmy śledzenia wzroku i holograficzne technologie trójwymiarowego obrazowania, aby zapewnić użytkownikowi wrażenia znacznie wykraczające poza zwykły wirtualny panel wyświetlacza. Ma to umożliwić nieodrywanie wzroku od drogi, np. przy użytkowaniu nawigacji satelitarnej.

TOGG zadebiutuje na rynku tureckim w 2022 r. Następnie ma stać się marką globalną, a pierwszym rynkiem, który ma podbijać będzie Europa.

TOGG C-SUV oraz koncepcyjny sedan – galeria zdjęć

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News